Kysymys:

Autoni on Opel Vectra A -93, kun laitan kulkupelin yli -20 asteen pakkasella käyntiin, kuuluu ohjaustehostimesta sen verran kova naukuminen, että pienempiä jo pelottaa. vollotusta kestää yleensä noin 20-30 sekuntia. Ääni on täysin sama, kun entisen autoni tehostimesta hävisi öljyt ja tehostin pyöri kuivana.

Vaihdatin tehostajaan uudet öljyt, joten öljyn puutekaan ei voi olla syynä. -30 asteen pakkasella naukaisu kuuluu jo tunninkin seisonnan jälkeen, tosin mitä lämpimämpää, sitä lyhempi ääni on. voisiko tehostimessa olla joku öljynkierron tukos yms?? Alle -15 pakkasilla ääntä ei kuulu ollenkaan. Voisiko tämä olla ennakkoa siitä, että kohta olisi alettava tehostinremonttiin, Tehostimen korjaussarja on kuulemma kalliimpi, kuin meikäläisen kahden viikon tili.

Paikallisen merkkihuollon mielestä kaikki on kunnossa. Näin kylmällä ei kuulemma sellaista tehostinta olekaan joka ei vähäsen alussa äännä. Voin tosin luetella ainakin kymmenen eri autoa, jotka ei turhia ääntele. Kiitos etukäteen.

Tapio Ketonen:

Hydraulipumput pitävät joskus pakkasella pahaa ääntä. Esimerkiksi itselläni on traktori, joka ulvoo pakkasella aluksi kuin ulkomaan susi. En tiedä, onko syyllinen hydrauliikan vai ohjaustehostimen pumppu, molemmat kun ovat jakopään yhteydessä. Ulina kuitenkin loppuu aika pian, joten en ole ollut asiasta kovin huolestunut.

Ilmiö voi tietenkin liittyä siihen, että jäykkä öljy ei virrtaa pumppuun kovasta imusta huolimatta, vaan sinne ilmaantuu ilmakuplia. Tilanne on siis sama kuin öljyn loppuessa. Eihän tuo tietenkään hyväksi pumpulle ole, mutta joka tapauksessa pakkasella autoa kannattaa pitää tyhjäkäynnillä ainakin ne sallitut pari minuuttia ennen liikkeelle lähtöä. Siinä ajassa jo tehostimen öljytkin alkavat liikkua kunnolla. Eikä tuo ulvova tilanne sentään kestä kovin pitkään, joten pumppu tuskin vaurioituu mainittavasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.