Kysymys:

Ajattelin että sinä voisit kertoa seuraavaan kysymykseen oikean vastauksen. Minulla ja tuttavallani on nimittäin erilaiset käsitykset siitä mikä on taloudellisin tapa ajaa kun esim. lähestyy vaikkapa risteystä. Hänen mielestään pitää vaihtaa vapaalle jolloin polttoaineen kulutus on hänen mielestään pienin mahdollinen. Minä taas muistelen lukeneeni jostakin että ainakin uudemmissa(ruiskutusjärj.) autoissa kannattaisi pitää vaihde päällä ja vain lopettaa kaasun painaminen? Miten on?

Tapio Ketonen:

Suihkutusjärjestelmissä on suihkutuksen katkaisu, mutta se toimii vain moottorijarrutuksessa ja tietyn käyntinopeuden yläpuolella, usein tuo raja on 1500 r/min. Tyhjäkäynnillä moottori kuluttaa bensaa n. 0,5 litraa tunnissa.

Periaatteessa ystäväsi on oikeassa, sillä jos nopeus on sovitettu niin hyvin, että hän voi rullailla risteykseen tarvitsematta juurikaan painaa jarrua, auton liikkumiseen ei ole tuhlattu liiaksi energiaa. Jos taas auto liikkuu niin puhdikkaasti, että sen menoa voi jarruttaa moottorijarrutuksella, silloin bensaa on haaskattu vauhdin pitoon liian pitkään.

Käytännössä on aika lailla yhdentekevää, rullaako vai jarruttaako moottorilla noiden muutamien sekuntien ajan. Pääasia tietenkin säästöajossa on, ettei jarrutella liikoja sen paremmin pyöräjarruilla kuin moottorillakaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.