Kysymys:

Moro, mikähän mahtaa olla Mazda 323 1.6i 16v -94 vikana kun HC-päästöt nousevat liian korkeiksi? Olen kuullut että 323:n tyyppivikana on falskaava imusarjan tiiviste, olen vaihtanut sen eikä siitä ollut apua HC-päästöihin.

Voisiko katalysaattori olla viallinen, kun HC-päästöt nousevat tyhjäkäynnillä (n.120ppm) mutta kierroksia käytettäessä päästöt laskevat normaaleiksi (n.20ppm)? Muut päästöarvot ovat ok. Autolla on ajettu 250tkm.

Tapio Ketonen:

Mahtaisikohan HC-päästöjen nousu johtua suihkutussuuttimien huonosta kunnosta? Jos ne vaikka suihkuttelevat epätasaisesti, ja tyhjäkäynnillä katalysaattori ei jaksa polttaa palamatta jäänyttä polttonestettä tarpeeksi. Sitten kun koneessa on kierroksia, sylintereissäkin jo palaa paremmin, ja myös katalysaattori toimii tehokkaammin.

En usko, että katissa on vikaa, jos kerran muut arvot ovat kohdallaan. Mutta yritäpä etsiä käsiisi firma, joka osaa puhdistaa ja testata suuttimet, kyllähän tuo ajomäärä jo alkaa olla sitä luokkaa, että siivous voisi tehdä suuttimille hyvää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.