Kysymys:

Minulla on Citroen Xsara. Rekist.4.11.99. 2.0 HDI koneella, 5-ovinen.
Sen moottori ottaa 5000 kierrosta. Picasson testissä vain 4000 kierrosta. Onko vaarallista kokeilla 5000 kierosta koneessa? Kysyin huollosta:vastaus: saa ottaa kaikki kierrokset irti.

Tapio Ketonen:

Dieselin huudattamisessa huippukierroksilla ei ole mitään järkeä, mutta kyllähän se sen kestää. Yleensä dieselit sietävät ne kierrokset, jotka moottori ottaa omin voimin, sen sijaan esimerkiksi pienen vaihteen työntäminen päälle kovassa vauhdissa voi nosttaa moottorin sellaisille kierroksille, että silppua tulee.

Nykyaikaisissa dieseleissä säädin toimii hyvin loivasti, ei niin kuin ennen vanhaan. Silloinhan kierrosten nousu loppui kuin kanan lento, kun saavutettiin säätimen rajoittama käyntinopeus. Tämä oli ajossa aika ikävä ilmiö, ja pian kyllä kuski oppi ajamaan säätimeen törmäämättä.

Kun dieselissä ylitetään suurimman tehon käyntinopeus, sen teho alkaa leikkautua aika jyrkästi. Juuri mukavuussyistä koneen kuitenkin annetaan kiertää yli tuosta käyntinopeudesta. Ylikierroksilla ajaminen on kuitenkin tyhmää. Moottorin hyötysuhde on heikoimmillaan, kulutus on turhan suuri. Ja kyllähän moottori pitää kovaa ääntäkin. Ennen kaikkea kuitenkin auto kihtyy paremmin, jos vaihdetaan suuremmalle vaihteelle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.