Kysymys:

Ostin hiljattain auton, joka oli ja on edelleen Saksan rekisterissä. Auto on tällä hetkellä Ruotsissa. Olen aikeissa tuoda auton Suomeen ja maksaa tarvittavat verot jne. Muutamaan seikkaan en kuitenkaan ole saanyt selvyyttä kuten se, että miten tapahtuu auton rekisteristä poisto? Voiko sen toteuttaa muutoin kun käymällä Saksassa (ja missä siellä?), vai voiko prosessin hoitaa täältä käsin?Tuleeko Saksasta vielä hankkia muita papereita? Kauppakirja ja auton rekisteriotehan minulla luonnollisesti on sekä Saksalaisen katsastuksen TÜV-kirje jossa auton ominaisuudet on listattuna.

Tapio Ketonen:

Se auto on poistettava rekisteristä Saksassa käymällä sikäläisessä rekisteritoimistossa. Mukana pitää olla rekisterikilvet, joista virkailija tuhoaa veromerkin. Lisäksi mukana on oltava sekä autossa mukana pidettävä rekisteriote eli Fahrzeugschein sekä isompi paperi Fahrzeugbrief, johon on mm. merkitty auton edelliset omistajat. Auton voi Saksassakin poistaa rekisteristä vain sen virallinen omistaja, joten ei kun kaikki mahdoilliset paperit vain mukaan.

Vähän kyllä ihmettelen, jos auto todella on edelleen rekisterissä, ellet sitten ole rekisteröinyt sitä Saksassa omiin nimiisi. Sen taas ei pitäisi onnistua, ellei sinulla ole siellä Saksassa osoitetta. Edellinen omistaja nimittäin saa maksamansa verot takaisin, kun auton rekisterikilpien veromerkit tuhotaan. Kyseessä on ns. väliaikainen rekisteristä poistaminen.

Jos rekisterikilvissä olevat veromerkit on rikottu, autolla ei enää saa ajaa, eivätkä vanhat rekisteritunnuksetkaan enää ole voimassa. Kun seuraava omistaja rekisteröi auton nimiinsä, hän saa uuden rekisteritunnuksen, jonka alkuosa kertoo kotipaikkakunnan, esimerkiksi HH on Hampuri, M München, B Berliini ja niin edelleen. Rekisteröinti edellyttää, että auto on katsastettu ja että sillä on liikennevakuutus.

Auto pitää poistaa Saksan rekisteristä lopullisesti maastavientiä varten. Ellei tätä merkintää tule papereihin, vuotuinen ajoneuvovero juoksee koko ajan, jos auto on rekisterissä. Jos se on tilapäisesti poistettu rekisteristä, jossakin vaiheessa tulee kyllä kysely, että mitä autolle kuuluu. Jos se, jonka nimissä auto on viimeksi ollut rekisteröityn,ä ei pysty esittämään autoa tai romutustodistusta, silloin hänelle voidaan määrätä jopa 50.000 euron sakko ilmeisestä jätehuoltorikoksesta.

Tuo mainitsemasi TÜV-kirje on minulle täysin outo paperi. Ettet vain tarkoittaisi Fahrzeugbriefiä? Ai niin, ja Saksassa autossa pitää olla mukana myös todistus katsastuksesta, ja se ei olekaan suomalaiseen tapaan leima rekisteriotteessa vaan erillinen paperi.

Rekisteritoimistot ovat Saksassa aika hankalia ja byrokraattisia paikkoja. Laitan tähän linkin suoraan Hampurissa asioita hoitavan Landesbetrieb Verkehrin sivuille. Rekisteristä poistamisesta sekä toimistojen aukioloajoista löytyy lisätietoa tästä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.