Kysymys:

Vieläkö näissä nykyautoissa uskaltaa peittää maskia/jäähdytintä, vai voiko siitä aiheutua jotakin ongelmia ? Näin kovilla pakkasilla ainakin dieselin moottorinlämpö tahtoo jäädä matalaksi ja lämmityslaitteen käyttö edelleen vie lämpöä moottorista. Olisiko ilmastointilaite aiheellista kytkeä pois päältä talvella ?

Tapio Ketonen:

Tilanne on sama kuin ennenkin, eli eihän sitä jäähdytintä ole koskaan ennenkään saanut täysin peittää. Jos ilman saanti jäähdyttimeltä tukitaan kokonaan, neste voi päästä kiehumaan. Mutta viiman vähentäminen siten, että jäähdyttimen kohdalle jätetään pieni rako, on kyllä kovalla pakkasella aivan ok. Moottorihan ei jäähsy pelkän jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kautta, myös moottorin ulkopinta luovuttaa lämpöä. Niinpä viimän vähentäminen moottoritilassa auttaa.

Ilmastointilaitteen käyttämisestä ei ole talvella yhtään mitään hyötyä. Se siis kannattaa pitää poissa päältä. Useimmissa autoissa automaattiselle ilmastoinnille on olemassa economy-asento, jossa jäähdytyskompressori ei pyöri. Joissakin autoissa jäähdytys kytkeytyy pakkasella automaattisesti pois päältä.

Ilmastointia kannattaa silti käyttää vähintään kuukauden välein hetken aikaa. Se kuulemma on hyväksi kompressorin akselitiivisteille, saavat voitelua eivätkä kuivuuttaan rikkoudu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.