Kysymys:

Mitä mieltä olet yleensä boxerista? Minusta siinä on ideaa kuten aikoinaan suosituissa tähtimoottoreissa ja vankkel-kokeiluissa. Onhan boxereita käyttänyt kohtalaisen arvostetut automerkitkin kuten Ferrari ja Porsche, eikös se ole sytkyttänyt myös volkkarinkin perällä jo yli 60 vuotta?

Pahin vika kai on se, ettei sitä ole tosissaan kehitetty sitten 30-luvun jälkeen. Eikös boxerissa "käkkärärauta" ja runkolaakerit pääse vähän helpommalla ja tarvitaan vähemmän nuita "tasapainnoitusmotukoita"?

Tapio Ketonen:

Kyllähän bokserimoottoria on käytetty monissa kuuluisissa autoissa. Mieleen tulee mainitsemiesi lisäksi yksi, josta on kirjoitettu oikein kirjakin. Kirjan tekijä oli Ralph Nader ja nimi "Unsafe at any speed". Automalli oli Chevrolet Corvair, takamoottoriauto, jonka perässä surisi ilmajäähhdytteinen kuutosbokseri.

Alfa Romeo on luopunut bokserista, mutta Subaru on edelleen moottorityypille uskollinen. Tärkeimpiä etuja on mataluus, ja se lienee Subarullakin ollut syynä moottorityypin valintaan. Tämäkin etu on kuitenkin kyseenalainen, sillä voidaanhan rivimoottoriakin kallistaa, kuten esimerkiksi A-Mersusta nähdään.

Bokseri on kyllä sekä valmistuksen että huollon kannalta hankalampi, ja esimerkiksi nykyisiin etuvetoautoihin se soveltuu huonosti, koska se joudutaan tilasyistä asentamaan pitkittäin. Tällöin voimansiirrossa joudutaan muuttamaan suuntaa, voimaa ei voida siirtää yksinkertaisin lieriöhammaspyörin kuten poikittaisesta rivimoottorista.

Moottoriteknisesti bokseri ei ole sen parempi kuin rivikonekaan, tasapainotus ei ole mikään ongelma rivikoneissakaan. Jostakin syystä bokserit ovat olleet epätaloudellisempia, liekö syynä imukanavat, joista tulee väkisin pitkät vai mikä.

Aivan uusia bokserimoottoreita ei tiettävästi ole kehitetty pian pariinkymmeneen vuoteen, joitakin Subarun moottoreita lukuun ottamatta Kaikkiaan siis näyttää siltä, että bokserimoottori tulee jatkossa olemaan entistä harvinaisempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.