Kysymys:

Kommentti kylmänä sammuvasta Astrasta. Oma autoni (eri merkki) on tehnyt saman pari kertaa ja vaimolle useamminkin. Meillä se tulee esille jos kylmällä moottorilla nostaa kaasun ensin ylös (niin polttoaineen syöttö kait loppuu?), ja kun painetaan vielä kytkin pohjaan niin kylmä moottori ei toivu tästä vaan sammuu, jos ei nosta kytkintä ylös ja tee "mäkistarttia".

Tapio Ketonen:

Yleensä polttonesteen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa, mutta sen pitäisi alkaa uudelleen 1500 kierroksen tienoilla. Mutta voihan olla, että kylmänä kierrokset putoavat niin vauhdikkaasti, että ne samaa menoa putoavat liian pieniksi, ennen kuin suihkutus taas ehtii kytkeytyä päälle.

Kokonaan toinen juttu on se, että miksi vauhdissa olevalla autolla pitäisi rullata kytkin pohjassa? Jos tarkoitus on jarruttaa, silloin on edullisempaa antaa moottorin tehdä se. Silloin ei moottorikaan sammuile. Normaalisti esim. risteystä lähestyttäessä ja hidastettaessa kierrokset laskevat tuon rajan alle, ja silloin polttonesteen syöttö taas alkaa eikä moottori sammu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.