Kysymys:

Miten on mahdollista että mersun amg malleissa on automaatti ja 700Nm vääntö mutta samalla Volvon s60r mallin automaatti on 50Nm heikompi kun vastaava manuaali. Onko volvolla huonot vaihteistot vai miksi tehot tippuvat automaatin myötä?

Tapio Ketonen:

Ei vääntömomentin lukuarvo kerro, tippuuko teho vai ei. Vääntöhuippu on aina paljon alemmilla kierroksilla kuin suurin teho. Toki tehoa on sillä käyntinopeudella vähemmän, mutta asialla ei ole mainittavaa käytännön merkitystä. Vaihteisto joudutaan kuitenkin mitoittamaan suurimman vääntömomentin perusteella, joten aika usein törmätään tällaisiin ilmiöihin.

Nykyisin on elektronisella moottorinohjauksella helppo rajoittaa vääntömomenttia aivan halutulla tavalla. Niinpä aika monen auton vääntömomenttikäyrästä löytyy tasainen kohta, joka on seurausta vääntömomentin rajaamisesta. On aika lailla fiksumpaa hoitaa asia näin kuin ryhtyä kehittämään täysin uutta vaihteistoa vain vaikkapa 100-200 kierroksen alueella esiintyvää vääntöhuippua varten.

Kuorma-autojen vääntömomenttikäyrissä tämä on ollut tuttua oikeastaan jo vuosikymmeniä. Niissä on vääntömomenttia rajoitettu voimansiirron takia, koska järeämpi vaihteisto on paitsi kalliimpi myös painavampi. Turha paino taas on poissa hyötykuormasta, ja siitähän se raha yrittäjälle kuitenkin tulee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.