Kysymys:

Sanoit ettei hyytelöakku ole kestävyydeltään parempi kuin tavallinen akku, päinvastoin.

Minulle vaihdettiin Espoon Länsiautossa hyytelöakku sen takia, koska uusi 4kk vanha Vivaroni ei jaksanut enään startata. Syy on pakkasilla Vebasto ja nyt en tarkoita esilämmitystä, vaan ylipäätään ajonaikana Vebaston viemä energia akusta ja kylmä akku ei pysty vastaanottamaan niin paljon kuin kulutetaan pelkällä ajolla. Vivarossa akku on kylmätilassa penkin alla. Ongelma on siis liian paljon energiakulutusvempaimia laturille ja akulle. Olin siis käynnistyskaapeleiden varassa kovien pakkasten aikana.

Tiepalvelumiehen kommentti akkukäynnistykseen oli ettei ole merkitystä kuinka kauan virtaa vie ennen käynnistystä.

Tapio Ketonen:

Hyytelöakun kestävyys selvinnee sitten muutaman vuoden päästä. Mutta jos tarkoitat akkua, jossa on pyöreät eli lieriömäiset kennot, nehän ovat ilmeisen tehokkaita antamaan virtaa. Ongelma niissäkin on riittävän varaustilan ylläpitäminen.

Olen edelleen samaa mieltä siitä virran antamisesta ennen starttaamista. Jos on riittävän jykevä akku ja paksut kaapelit, silloin käynnistys onnistuu hetikin, mutta olen ties kuinka monta kertaa käynnistänyt traktoreita ja muita isoja koneita henkilöauton akun avulla juuri tuota kertomaani kikkaa käyttäen. Ilman virran antamista ennen starttaamista hommasta ei kerta kaikkiaan tule yhtään mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.