Kysymys:

Ostin 16.12. käytetyn auton (Nissan Primera 2,0 -94, ml 136.000km sis. huoltokirjan), jolle myyvä merkkiliike antoi käyttöturvan 250 EUR omavastuulla. Auto oli heidän mukaansa tarkastettu ja tarvittavat huoltotoimet asianmukaisesti suoritettu. Lisäksi he katsastivat auton ennen luovutusta (katsastusmies oli huomauttanut oikean vetonivelen suojakumin kunnosta). 19.12. he vaihtoivat ko. suojakumin ja tutkivat pyynnöstäni pissapoikaa, joka vuotaa täyttöputken ja säiliön liitoskohdasta (ei korjattu). 23.12. myyjä myönsi moottorista kuuluvan ääntä, joka ei sinne kuulu, mutta korjaamolla ei ollut ketään paikalla asiaa tutkimaan. 8.1. korjaamo totesi ohjaustehostajan pumpun (laakerin?) ja vetonivelen (vasen?) pitävän ääntä.

Olenko mielestänne oikeutettu saamaan ko. kohdat korjattua ilman omavastuuta. Mielestäni auto on huonommassa kunnossa, kuin olen oikeutetusti olettanut heidän ja katsastusmiehen raporttien perusteella.

Tapio Ketonen:

Kuluttajansuojalaki toteaa, että jos myyjä ei muuta pysty osoittamaan, kuuden kuukauden sisällä kaupanteosta ilmenneen vian oletetaan olleen kaupan kohteessa jo kaupantekohetkellä. Nuo ongelmat ovat käyneet ilmi niin pian kaupanteon jälkeen, että asiasta ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

Tietenkin kuluttajansuojalaki myös edellyttää, että ostaja tutkii auton huolellisesti ennen kaupantekoa. Noiden vikojen eli tehostimen pumpun ja vetonivelen ääntelyn osalta tilanne on mielestäni se, että myyjä tuskin voi väittää niiden olleen autossa selvästi esillä jo kauppaa tehtäessä, joten kyseessä ovat olleet ns. piilevät viat. Jos viat olisivat olleet tiedossa kauppaa tehtäessä, myyjän olisi pitänyt merkitä ne kauppasopimukseen.

Katsastus ei sinänsä riitä auton kunnon arviointiin. Siinä todetaan ainoastaan, onko auto liikenneturvallisuuden ja päästöjen kannalta vaadittavassa kunnossa. Moottorin tai tehostimen pumpun sivuäänet eivät vaikuta katsastukseen, eikä katsastusmiehen tehtävä ole ottaa niihin kantaa.

Kuluttajansuojalaki ei tunne mitään omavastuuta, vastuu on kokonaisuudessaan viallisen tuotteen myyjällä. Tuo käyttöturva tulee kysymykseen kuluviksi osiksi luettavissa kohteissa.

Jos liike ei suostu korjaamaan auton vikoja, on viisainta ottaa yhteyttä kotipaikkakunnan kuluttajaneuvojaan. Jos homma ei muuten onnistu, auton kuntoon saamiseksi on tietenkin viisainta korjauttaa viat mainittua käyttöturvaa hyödyntäen. Omavastuuosuudesta voi sitten ryhtyä käymään kiistelyä kuluttajasuojalain perusteella. Asian ratkaiseminen voi kuitenkin kestää pitkään, jopa toista vuotta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.