Kysymys:

Olen tässä vähän pidemmän aikaa suunnitellut tuovani auton ulkomailta suomeen. Ongelmaksi on muodostunut lähinnä varaosat ja verojen määräytyminen. Vaihtoehtoina on Lada Niva tai Subaru Libero (suomessa Domingo).

Lada pitäs ilmeisesti tuoda Virosta tai Venäjältä. Varaosia varmaan saa kun tietää että venäläiset ei kauheen usein autojen osia muuttele =) Mutta kuinka sellaisen saa liikenteeseen? Vuosimalli olis joku 98 tai tuoreempi. Niitähän ei ole tuotu suomeen enään moneen vuoteen.

Subaru tulisi taas Saksasta. Suomessa niitä ei myydä ja viimeisin Domingokin on myyty 93 ja on vanhempaa korimallia. Rekisteriin sen kyllä saa, mutta mistä varaosia kun autoa ei ole Suomeen tuotu. Postihan kyllä käyttää samaa autoa, mutta niissä on sähkömoottorit polttomoottorin tilalla.

Sitten on se veron määräytyminen. Virosta ja Venäjältä tuodessa veroa taitaa olla hieman enemmän kuin eu sisältä tuotaessa? Virossa ainakin Nivat on halpoja. Esim. eräs 99 vuoden Niva maksoi n.3000€. Subarua taas sais Saksasta, esim. vuoden 98 mallia olevana n.3000-5000€ hinnalla. Subaru olisi vielä 6 hengen bussiversio, tosin Saksassa on myös 7 hengen versiokin. Tullihan vertailee autoja jo maassa oleviin autoihin, mutta mitenköhän noiden käy kun kumpaakaan ei oikeastaan Suomessa ole. Ladan hinta laskee todella nopeasti, joten sitä ei voi verrata markkinoilla oleviin muihin maastureihin. Myös Subaruiden hinnat laskee normaalia nopeammin ja auton koon vuoksi sitä ei voi verrata esim. Voyageriin. Autohan on puolet pienempi kuin Voyager.

Subarusta löytyy kaikenmoiset turvavarusteet ja Nivasta sellaisia ei löydy, jos sillä on jotain merkitystä rekisteröitäessä.

Tapio Ketonen:

Varaosat eivät ole ongelma. Subarulla on Suomessa maahantuoja ja piirimyyntiverkosto, joka kyllä toimittaa osia. Nivaaankin osia saattaa saada joko Delta-Auton kautta tai sitten Virosta.

Mutta ongelmana on se rekisteriin saaminen. Jos ostat Nivan sieltä Suuren ja Mahtavan raunioilta, niin on jokseenkin varmaa, että auto ei täytä länsimaisia vaatimuksia. Vuosimallista 98 alkaen autolla pitäisi olla jo EY-tyyppihyväksyntä, ja sitä tuskin on ainakaan kotimarkkinoille myydyillä autoilla.

Nivaa on myyty jonkin verran myös Eurooppaan. Esimerkiksi saksalainen www.mobile.de -nettikauppa löysi juuri 52 Nivaa. Halvin oli 550 euron hintainen, vuosimallai 89. Myös uusia kaupattiin. Näiden saaminen rekisteriin saattaisi onnistua, mutta asiaa kannattaa kyllä ennen toimiin ryhtymistä kysellä katsastusasemalta.

Subarun kohdalla tilanne on sikäli parempi, että yleensä ne autot on tarkoitettu Euroopan markkinoille. Siltikin Virosta tai Venäjältä löydetyn auton vaatimustenmukaisuuden todistaminen voi osoittautua vaikeaksi. Periaatteessa todistuksen saa kyseisen merkin maahantuojan tekniseltä osastolta, se maksaa yleensä 100 euroa + alv eli noin 120 euroa. Mutta jos auto ei täytäkään vaatimuksia, silloin todistus jää saamatta ja auto rekisteröimättä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.