Kysymys:

Ostin BMW 316i e36. Autossa ei ole abseja ja mietin onko niiden jälkeenpäin asentaminen miten hirveä urakka?

Lisäksi minua kiinnostaa miten ja minkälaisen moottorin autoon voisi asentaa ja miten hankalaa se olisi, sillä nykyisellä koneella on ajettu 300 tkm. Onko -89 vuotisen BMW 520 kone sopiva? Lisäksi haluaisin kiittää erityisesti kymppitonni käytetyllä osiosta ja muutenkin hyvästä lehdestä.

Tapio Ketonen:

Kyllä se taitaa olla aika hirveä urakka. Pumppuyksikön asentaminen, miltei kaikkien jarruputkien uusiminen (lähtevät eri paikasta), elektroniikan ja pyörätunnistimien asentaminen - osta mieluummin sellainen auto, jossa ABS on valmiina! Mielestäni tuossa muutostyössä ei ole järkeä, opettele mieluummin jarruttamaan vanhanaikaisilla jarruilla oikein, harjoittele yllättävän esteen väistöä ja muita takavuosien normaaliin ajotaitoon liittyviä asioita.

Helpoimmalla tietenkin pääset, jos asennat samanlaisen eli 316:n tai 318/518:n moottorin. Niissä ei tarvita oleellisia muutoksia autoon. Kyllähän kolmossarjassa on ollut myös kuutoskoneita, joten 520:n mylly on varmaan sovitettavissa kohtuullisen helposti. Mutta ratkaiseva kysymys on, että mitä muita osia pitää vaihtaa. Ovatko korirakenteet samat, vai tarvitaanko joitakin vahvikkeita? Pitääkö etujouset vaihtaa? Onko jarrujärjestelmissä 316:n ja 320:n välillä eroa?

Valitettavasti en pysty antamaan noista tarkkaa tietoa. Yritä etsiä tai kysellä tietoa netin keskustelupalstoilta, siellä Bemareita rakennelleet osaavat toivottavasti antaa tarkempaa tietoa. Myös katsastusasemalla kannattaa käydä kysymässä, sieltähän se muutoskatsastuksen leima sitten pitää hakea, jos puuhaan ryhdyt.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.