Kysymys:

Morjesta! Olisin halunut tiedustella käytetyn asuntovaunun ostoa saksasta.Olen ajatellut vuoden 97 ja sitä tuoreemman vaunun ostoa.Hintaluokka noin 7000e. Verovapaana tuodessa mistä löydän tekniset vaatimukset jotka vaaditaan ensirekisteröinnissä suomessa?

Myös asuntoauton paino,oviaukon suuruudet,kaasukriteerit ja mistä muut tiedot löytyy, jos päädyn asuntoautoon. Onko suomen hintataso vaunuissa paljon kalliimpi?

Tapio Ketonen:

Käytettyjen vaunujen hintataso Saksassa on asiaa tutkineiden mukaan selvästi halvempi kuin Suomessa. Tuontikin on helpompaa, sillä matkailuvaunun saaminen rekisteriin Suomessa ei ole ongelma. Ainoastaan kaasulaitteet täytyy erikseen katsastuttaa Suomessa hyväksytyssä asennusliikkeessä. Käytännössä ei ilmeisesti tarvita muita muutoksia kuin uuden, suomalaisiin pulloihin sopivan pullosäätimen asennus.

Jos vaunun vetokytkin ja akselisto ovat tunnettua merkkiä, kuten yleensä ovat, niidenkin osalta rekisteröintikatsastus on läpihuutojuttu. Periaatteessa katsastaja voi tietenkin kaivata vetokytkimen hyväksymispapereita, mutta tuokin lienee teoriaa.

Tärkein syy helpompaan menettelyyn tietenkin on se, että matkailuvaunujen maahantuojilla ei ole yhtä tehokasta edunvalvontajärjestelmää kuin autokaupalla, jonka sormet yltävät joka paikkaan, myös teknisiin määräyksiin ja niiden valvontaan. No, onhan vaunu teknisesti sentään aika lailla yksinkertaisempi laite kuin auto.

Matkailuautosta kerrotaan tarkemmin asetuksessa ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista. Tuo asetus on kyllä jo historiaa, sillä uusi ajoneuvolaki ja sen myötä uudet asiaan liittyvät asetukset tulivat voimaan vuoden alussa, mutta jälleen kerran Suomen lainsäädäntö on toiminut siten, että pykälät eivät ole julkisesti saatavilla. Asiasisältö ei kuitenkaan liene oleellisesti muuttunut, joten laitan tuosta vanhasta asetuksesta ao. pykälän tähän:

17 § (25.9.1998/703)
Matkailuauto
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.

2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.

3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.