Kysymys:

Näillä sivuilla on ollut paljon juttua varsinkin eurooppalaisten autojen varoitusvalosta, joka syttyy satunnaisesti. Kun valo syttyy, on auto vietävä pikaisesti merkkikorjaamolle. Siellä sitten "ihmetellään" ja vaihdellaan kalliita komponenteja "summamutikassa" kunnes vika löytyy tai valo sammuu.

Onkohan sakemanni unohtanut autostani (esko 1,8i -92) tuon varoitusvalon (valot?) vai onko sulake palanut kun en ole tuollaista valoa koskaan huomannut?
Mistä minä maallikkona tiedän milloin auto on vietävä korjaamolle "valohoitoon" ja "ihmeteltäväksi", jos tuo valo (valot?) puuttuu?

Tapio Ketonen:

Moottorinohjausjärjestelmän viasta raportoiva merkkivalo ei vielä noin historiallista ikäluokkaa edustavan auton valmistusaikana ollut pakollinen. Silti se useimmissa autoissa oli jo tuohon aikaan. Nykyäänhän uusissa autoissa pitää jo olla OBD-järjestelmä, johon tuollainen merkkivalo oleellisesti kuuluu. Järjestelmä valvoo, että auton pakokaasujen puhdistusjärjestelmä toimii oikein.

Käyttöohjekirjasta selviää, pitäisikö autossa olla tuo keltainen valo. Jos sellainen on, sen pitäisi syttyä hetkeksi toiminnan tarkistamiseksi, kun sytytysvirta kytketään päälle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.