Kysymys:

"Moottorinohjausjärjestelmän viasta raportoiva merkkivalo ei vielä noin historiallista ikäluokkaa edustavan auton valmistusaikana ollut pakollinen."
Eikös ne päästöjen raja-arvot ollut vuodesta 1990 vuoteen 2000 samat? Eli oliko ne nuo historialliset (-92) autot parempia kuin nämä keskiaikaiset (1995 - 2000) kun tuollaista systeemiä ei tarvittu? Omassa historiallisessa päästöarvot ovat raja-arvojen puolivälissä, paitsi häkä, joka on 0 (nolla). Haiskahtaa tuo systeemi merkkikorjaamoiden rahastukselta, kun se tuntuu olevan tarpeeton koska vuosikatsastuksessa ne päästöarvot kuitenkin mitaan?

Tapio Ketonen:

Se viasta raportoiva merkkivalo on pakollinen vasta tämän vuosituhannen autoissa. Sen tarkoitus on ilmoittaa kuljettajalle, että järjestelmä vaatii tarkastamista. Näin kuljettaja ei tietämättään saastuta ympäristöä ajaessaan epäkunnossa olevalla autolla. Tuo on määräyksen vihreä tausta.

90-luvun loppupuolella voimassa olleisiin Euro 1 ja Euro 2 -päästötason vaatimuksiin ei vielä kuulunut OBD (On-Board Diagnostics)-järjestelmä. Vuonna 1992 Suomessa olivat vielä voimassa amerikkalaisten normien mukaiset päästövaatimukset, enpä muista onko kyseessä US-83 vai US-87, ilmeisesti tuo aiempi.

Näiden vaatimustasojen erot eivät tule esiin ns. käytönaikaisessa valvonnassa eli katsastuksessa tai korjaamolla tehtävissä mittauksissa. Erot käyvät ilmi vain tyyppihyväksynnässä käytettävissä päästömittauksissa, jollaisia Suomessa pystytään tekemään vain muutamassa paikassa. Näistä mieleen tulevat lähinnä VTT:n päästölaboratorio Espoon Otaniemessä ja Fortumin moottorilaboratorio Porvoon Kilpilahdessa. Joka tapauksessa päästöjen määrä on vaatimusten kiristymisen myötä laskenut merkittävästi.

Merkkikorjaamojen rahastustahan nämä kaikki uudet autot ja niiden hienot elektroniset säätöjärjestelmät ovat, ei sille mitään voi. Vaikka EU vaatiikin, että korjauksissa tarvittavan teknisen tiedon pitää olla kaikkien saatavissa, käytännössä tastauslaitevaatimukset ovat sitä luokkaa, että tarvittavia välineitä ei juurikaan löydy kuin merkkikorjaamoilta.

Korjaajalla pitää muutenkin olla tietotekniikan osaaminen hallussaan. Uusissa autoissa suunnilleen kaikkia toimintoja ohjataan jo tietokoneella, esimerkiksi sisävalo on jo monessa autossa sellainen, että jos se jää palamaan, se sammuu itsekseen noin kymmenen minuutin kuluttua. Tietotekniikka tuonkin asian hoitaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.