Kysymys:

"Hihnakäyttö ei pidä öljystä, joten kyllä sen kanssa tulee vaikeuksia, ellei vuotoa korjata. Ääritapaus tosiaan on hihnan katkeaminen, ja jos palaset joutuvat hammashihnan väliin, silloin tulee rumaa jälkeä."

Onko renussa moniurahihna (kiilahihna?) samassa kopassa jakohihnan kanssa? Miten hihna voi "loikkia" paikaltaan, yleensähän se luistaa tai katkeaa? Vai onko se tuo renu "paholaisen" keksintö?

Tapio Ketonen:

Ei apulaitteita pyörittävä hihna tietenkään ole samassa kopassa, mutta yleensä jakohihnan koteloa ei ole alapäästä suljettu aivan tiiviisti, joten voihan sinne palasia päästä. Aika epätodennäköistähän tuo on, paremminkin pirun maalaamista seinälle, mutta ei tietenkään täysin mohdotonta.

Jos hihna saa öljyä, se voi tehdä ihmeellisiä temppuja, esimerkiksi venyä toispuolisesti. Tällöin se voi vaikka hypätä paikaltaan. Jotkut ovat kyllä sitä mieltä, että kaikki ranskalaiset autot ovat niitä paholaisen keksintöjä. Tiedä sitten, millaisia autonsuunnittelijoita siellä Galliassa oikein käytetään...

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.