Kysymys:

Kerropa, mitä korjataan, nimittäin taas nykii. Minulla on muuten hyvässsä
kunnossa oleva Kadett -84, 1.2 S ajettu 180 000 km mutta sitä vaivaa nykiminen
silloin kun se sille päälle sattuu. Erityisesti silloin kun ajetaan ylämäkeä tai kiihdytetään.
Ko vian takia on tulpan johdot vaihdettu, puola vaihdettu, kaasuttimen tiivisteet vaihdettu, katkojan kärkiä säädetty
monta kertaa, sytytystä säädetty. Toisinaan se tekee vielä sen, että että sammuu heti kun laitan kierroksia. Bensaa kuluu tommoset
7.3 l sekalaisella ajolla, joten siltä osin kai ihan kunnossa. Ajan 3000 km vuodessa. Onko toivoton tilanne, ymmärtääkö kukaan.

Tapio Ketonen:

Oireet viittaavat vahvasti siihen, että kone menee liian laihalle, kun kaasua painetaan. Kaasarista pitäisi ehkä tarkastaa kiihdytyspumpun toiminta, kenties myös bensakanavissa, suuttimessa (vai oliko siinä kaksikurkkuinen?) tai seosputkessa saattaa olla sakkaa tai liikkuvia roskia. Jos vielä Opelien tyyppivika eli virranjakajan alipainesäätimen puhki mennyt kalvo on vaihdettu, niin kyllähän koneen pitäisi käydä. Niin, ja voihan se kone saada ylimääräistä ilmaa myös jarrutehostimen kautta. Ei ole mahdotonta, että tehostimenkin kalvo vuotaisi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.