Kysymys:

Olisin kiinnostunut tietämään minkälaisia kokemuksia teillä on BMW 730 -89:n taka-akselista. Auto pitää jotenkin kummaa jyrinää alle 120km/h ajettaessa ja homma tuntuu polkimissa ja takapuolessa asti. 150km/h:ssa jyrinät katoaa kokonaan. Perävälityksessä ja kardaanissa tuntuu olevan välyksiä, koska ne lonksuu kaupunkiajossa, mutta mikä jyrinän voi aiheuttaa.

Voiko taka-akselin tien päässä olevat nivelet tai laakerit olla syynä? Taka-akseli taitaa olla 735 ja 750 malleissa sama, koska öljytilavuuskin on, mutta omassani taitaa olla hieman alimittaset osat, tai sitten km-lukema ilmottaa auton olevan tiensä päässä?

Tapio Ketonen:

7-sarjan Bemarista ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta jyrinöistä kylläkin. Mikä tahansa voimansiirron nivelistä voi aiheuttaa jyrinää, jos se on vaurioitunut. Niinpä asia ei selviä ajelemalla ylinopeuksia, kyllä sitä pitää käydä tutkimassa auton alla.

Nivelvaurio aiheuttaa usein epätasapainoa joko vetoakseliin tai kardaaniin eli nivelakseliin. Sen aikaansaama värinä voimistuu tietyillä nopeuksilla ja saattaa myös tietyillä nopeuksilla vaimeta miltei huomaamattomaksi. Vaurio voi olla myös takapyörän laakerissa tai vetopyörästön poskilaakerissa, tämä selviää yleensä heiluttelemalla takapyörää tai perän kyljestä tulevaa vetolaippaa. En ole tutkinut, onko BMW:n kardaanissa joustavaa välikappaletta kuten Mersussa, senkin viallisuus voi olla syynä. Muu vika vetopyörästössä ei oikein tunnu ilmeiseltä jyrinän aiheuttajalta.

Jyristävällä autolla ei kannata ajaa, ei se siitä itsekseen korjaannu. Jos vika on esimerkiksi kardaanin ristinivelessä, nivelen saattaa pystyä korjaamaan eli vaihtamaan. Liian pitkään ajamalla kardaani saattaa vaurioitua, jolloin ei enää ole tehtävissä muuta kuin uusia koko akseli.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.