Kysymys:

Terve, Spiegeliä selailessa sattui silmiini seuraava artikkeli: www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,231979,00.html. Eli lyhyesti, kylmyys on hajoittanut VW:n 1.0 ja 1.4l moottoreita.

Tämän artikkelin mukaan VW korjaa moottorin jos näin käy ja auto on alle 10v vanha. Siitä ei kuitenkaan käy ilmi onko tämä voimassa myös Suomessa. Alkoi vaan huolestuttaa, kun omassa autossa sattuu olemaan 1.4l VW moottori. Osaatko kertoa mikä on tilanne?

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin kiitoksia vihjeestä, sen perusteella osasimme etsiä VW:n tiedotteen nettipalvelusta. Asiasta on kirjoitettu Saksassa jo joulun edellä, sillä pakkaset iskivät Saksaan rajusti.

Moottoreita ei ole hajoittanut kylmyys vaan se, että pätkäajossa voiteluöljyn sekaan on kertynyt kondenssivettä, joka raskaampana painuu öljypohjan alaosaan. Pakkasessa se on jäätynyt ja tukkinut imusiivilän, jolloin voitelu loppuu ja ajaminen pain sen jälkeen. Ilmiö kiusaa moottoreita, jotka on valmistettu vuonna 1997 tai sen jälkeen. Uusiin on jo tehty rakennemuutos, jonka pitäisi estää ongelma.

Tiedustelin tätä asiaa VV-Autosta viime vuoden puolella, mutta sieltä ei ainakaan tunnustettu, että meillä olisi ilmennyt vastaavia ongelmia. Tiedä sitten, kokemus on opettanut suhtautumaan epäilevästi siihen, että maahantuojat kiistävät mitään ongelmia esiintyneen meillä, jos niitä on ollut muuallakin. Toivottavasti saamme palautetta asiasta, jos näitä ongelmia on ollut. Seuraamme tilannetta ja palaamme asiaan.

Mistään avoimesta moottoriremonttivaltakirjasta tuossa ei kuitenkaan ole kysymys. Moottori korjataan ainoastaan, jos vaurio on johtunut mainitusta syystä, ei esimerkiksi siitä, että käyttäjä ei ole tarkistanut öljymäärää asianmukaisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.