Kysymys:

Ostin uuden 206:n syyskuun lopussa 2002. Vuoden vaihteessa autosta tuli öljyt ulos pakosarjan ja katalysaattorin päälle ja auto oli syttyä palamaan, koska venttiilikannen tiiviste pursui paineen vaikutuksesta ulos; huohotin oli kai jäätynyt. Auto ei leikannut kiinni, koska matka loppui ennen öljyn loppumista, mutta monet jäivät tien päälle auton moottorin kiinnileikatessa.

Olen tilannut jo toisen merkkisen auton ja yrittänyt saada maahantuojalta korvausta menetyksistä; tuloksetta.

Voitteko tutkia, kuinka laaja tämä ongelma on Peugeotien suhteen ja muidenkin merkkien. Näyttää siltä, että yli 25 asteen pakkaseen ei voi turvallisesti Peugeoteilla lähteä. Mielestäni maahantuojan tulisi kutsua autot korjauksiin tai kieltää niiden käyttö yli 25 asteen pakkasessa. Olen käynyt erittäin tiukkaa keskustelua myyjän ja maahantuojan kanssa, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Tulen vetoamaan 1.2.2002 voimaantulleeseen LAKISÄÄTEISEEN VIRHEVASTUULAKIIN ja haen korvausta suoraan maahantuojalta sillä perusteella, että rakennevika oli jo autossa uutena ja nytkään vielä sille ei ole keksitty todellista syytä eikä korjaustapaa.

Onko ainut tapa toimia kuluttajavalituslautakunnan kautta? Automyyjän kanssa kävin ensin tiukkaa "vääntöä", mutta sieltä todettiin, että ongelma on maahantuojan ja autotehtaan.

Tapio Ketonen:

Helpoin tilanne olisi ilmeisesti ollut, jos auto todella olisi syttynyt palamaan. Silloin palovakuutus olisi hoitanut asian Peugeot-organisaatiota paremmin.

En ole ennen kuullut tuosta virhevastuulaista, eikä sitä Finlex-palvelukaan (www.finlex.fi) tuntenut. Niinpä en oikein ymmärrä, että mitä korvauksia ja millä perusteeella olisi mahdollista saada. Uudella Peugeotilla on Peugeot Assistance -palvelu, josta maahantuojan nettisivulla kerrotaan seuraavasti:

Takuunalaisen auton kuljettajalla on oikeus ilmaiseen hinauspalveluun ja korjaukseen lähimmällä Peugeot-korjaamolla sekä tarvittaessa jatkokuljetuksen, sijaisauton tai majoituksen saamiseen soittamalla ilmaiseen Peugeot Assistance-palvelunumeroon 0800-143 143.

Kuluttajasuojalaki lähtee siitä, että ensisijaisesti myyjän pitää korjata viallinen tuote, kaupan purkaminen on vasta toissijainen tapa hoitaa asia. Purkamisen ehdot ovat kuitenkin sen verran huonot, että se ei yleensä ole kovin järkevä ratkaisu. Ajetuille kilometreille määritellään varsin tuntuva hinta. Auton vaihtamisesta toisen merkkiseen tuskin saa korvausta maahantuojalta.

Sinänsä Peugeotin valmistajan suhtautuminen pakkasongelmiin on tuomittavaa. Autojen toimintaa kylmissä oloissa ei varmisteta kunnolla, ja huohottimen jäätyminen on vaivannut useita eri malleja. Korjauskeino toki on olemassa, huohottimeen voidaan asentaa sähkölämmitys. Näin esimerkiksi Volkswagen on joissakin malleissa joutunut tekemään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.