Kysymys:

1. Voiko Ketosen vastauksia mitenkään kommentoida.?

2. Esim. kysymykseen "moro! sellanen asia kun mun Seat ibiza 89/90 1.5 glx tyhjentää koko painekammion vedet maahan auton pysähdyttyä" olisin kertonut oman aivan vastaavan vian syyn. 1. Neste tuli todellakin painekammion korkista. Vika oli simppeli: puhaltimen termari oli simahtanut. Kun auto kovan ajon jälkeen pysäytettiin talliin nousee veden lämpötila kuuman blokin takia. Normaalisti termari käynnistää syylärin fläktin pariksi minuutiksi ja kone jäähtyy. Kun näin ei tapahtunut pullautti paisuntasäiliön korkki pari desiä nestettä tallin lattialle. Melko yleinen vika autojen vanhetessa merkistä riippumatta.

3. Audi 100 vm -88. sama auto ja sama ongelma. Vika poistui kun tarkistin eturenkaidein ilmapaineet. Vasemmassa renkaassa oli hieman vuotava venttiili ja siksi paine laski toispuoleisesti ja aiheutti tärinän juuri samoissa nopeuksissa. Siis venttiilin tarkistus ja paineet kuntoon. Tähän viittaa sekin että vika ilmenee vähitellen jarruremonti jälkeen ja on erilainen eri renkailla.

Tapio Ketonen:

1. Totta mooses niitä voi kommentoida. Kerrankos sattuu, että nämä vastaukset menevät metsään, ja on parempi, että asiat saadaan oikaistua. Mukavaa tietenkin olisi, että kommentit olisivat ns. asiallisia, mutta joskus kyllä tulee vähän muunlaisiakin.

2. Painekammio tietenkin on autoon aika outo laite, kyse lienee todellakin ollut paisuntasäiliöstä. Tuulettimen termostaatti on laite, joka vanhemmiten tahtoo lakkoilla joko johtoliittimien hapettumisen takia tai sitten pelkkää vanhuuttaan. Yleensä vika kuitenkin tulee esiin liikennevaloissa tai ruuhkassa seistessä.

Auton sammuttaminen välittömästi kovasta kuormituksesta on käyttövirhe. Konetta on yleensä syytä käyttää pienemmällä kuormituksella, jotta lämpö ennättää kunnolla tasaantua. Ibizan kaltaisen koneen lohkon saaminen niin kuumaksi, että tuo ilmiö esiintyy, edellyttää aika reipasta ajoa - edellyttäen tietenkin, että nestekierto ja jäähdyttimen tuuletin toimivat kunnolla. Isoissa moottoreissa tuo lämmön tasaantuminen vie paljon enemmän aikaa. Rekka-auton moottorin välitön pysäyttäminen mäen päällä olevan kuppilan pihaan saattaa saada aiheuttaa saman ilmiön, vaikka jäähdytyskäyttö yleensä onkin enemmän tarpeen turbon lämpötilan tasaamiseksi.

Tiedän tapauksen, jossa isolla jenkkiraudalla oli ajettu tosi kovaa eli täysillä viitisenkymmentä kilometriä. Kun sitten kuski ajon päätteeksi sammutti koneen heti, jäähdytysnesteet tulivat kerrasta pihalle. Lämpö siirtyi nopeasti kansista jäähdytysnesteeseen, mutta neste ei kiertänytkään vaan alkoi kiehua. Kiehumisen aikaansaama paine puhalsi nesteet ulos.

3. Tuo painejuttu kannattaa tosiaan ilman muuta tarkastaa. Sekin voi tuota värinää aiheuttaa. Tässä oli taas hyvä vinkki. kiitos siitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.