Kysymys:

Minulla on Renault Clio 1.4 vm.2000. 100tkm määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä 23.12.02 on laitettu moottoriöljyä aivan liikaa.Öljytaso 3.2.03 n.4000km ajon jälkeen vielä 20mm ylämerkin yläpuolella,kun tajusin tarkastaa sen mittatikusta.

Kytkin on alkanut luistaa joulu-tammikuussa ja siellä todettiin olevan öljyä.Olisiko liika moottoriöljy voinut tunkeutua stefojen tai tiivisteiden kautta kytkimelle?Edessä ko. korjaamon mukaan n.1000 eur remontti! Olivat laittaneet laturinhihnankin väärille urille huollossa.

Tapio Ketonen:

Jos moottoriin laitetaan liikaa öljyä, tiettyyn rajaan saakka siitä ei ole haittaa. Mutta jos öljyä on niin paljon, että sen pinta yltää kampiakselin mutkiin tai kiertokankien alapäihin, silloin öljyä alkaa roiskua kampikammiosta mäntiin. Tällöin öljyä voi joutua sylintereihin enemmän kuin männänrenkaat pystyvät pyyhkimään pois. Öljyä joutuu silloin palotilaan, ja se karstoittuu.

Tuo pari senttiä on tietenkin turhan paljon, mutta ilmeisesti se ei vielä yllä sinne kampimutkiin saakka.

Kytkimen öljyyntyminen ei johdu moottorin öljymäärästä. Vauhtipyörän puoleisessa runkolaakerissa kuten muissakin on painevoitelu, ja jos vauhtipyörän takana oleva akselitiiviste eli stefa vuotaa, öljyä pääsee kytkimen puolelle riippumatta moottorin öljymäärästä.

Kyllähän korjaukselle hintaa tulee. Kytkimeen vaihdetaan uusi levy ja asetelma, vauhtipyörä irrotetaan ja sen takana oleva stefa vaihdetaan. Lisää kuluja aiheutuu, jos vauhtipyörän pinta on niin kulunut tai kiillottunut, että se pitää sorvata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.