Kysymys:

Muistan joskus lukeneeni, joko Teidän tai kilpailijanne lehdestä, mainoksen jossa mainostettiin 2000w "vesiletkulämmitintä" lohkolämmittimen sijaan?!? Tuli vaan mieleeni että esilämmittäisikö sellainen nämä nykydieselit paremmin kuin tavallinen 500w lohkolämmitin? Ja miten semmonen toimii? Voiko muuten moottoriin laittaa kahta lohkolämmitintä? Tulisi silti huomattavasti halvemmaksi kuin Webasto/Eberi!

Tapio Ketonen:

Työkoneissa ja kuorma-autoissa käytetään letkuilla liitettäviä ulkopuolisia lämmittimiä, joiden teho on huomattavasti suurempi. Mikään ei tietenkään estä laittamasta sellaista henkilöautoonkaan, kunhan laitteelle löytyy tilaa ja varmistetaan riittävä nesteen kierto.

Käytännössä isoissa moottoreissa tuo kierto toimii hyvin esimerkiksi siten, että moottorin kylkeen erillisin letkuin liittetyn lämmittimen toinen letku liitetään vaikkapa alavesiletkuun ja toinen moottorin yläosaan. Korkeusero tulee riittävän suureksi ja neste kiertää itsekseen. Henkilöautossa vastaavan korkeuseron aikaansaaminen on vaikeaa. Niinpä jos jostakin syystä haluaa käyttää noin suurta lämmitintä, järjestelmän pitää asentaa erillinen kiertovesipumppu.

Joihinkin moottoreihin pystyy asntamaan kaksikin lohkolämmitintä. En silti ymmärrä, miksi se moottori pitäisi niin tulikuumaksi kuumentaa. Kyllä dieselkin lämpenee sitten kun sen laittaa käyntiin. Eikä nykydieseleille käynnistys ole ongelma, lähtevät turhankin kylmästä ilman esilämmitystä käyntiin. Liian suuria lämmittimiä käytettäessä vaarana näet on aina nesteen kiehuminen. Se taas voi johtaa lämmittimen vaurioitumiseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.