Kysymys:

Pari kommenttia ja kokemusta tuohon huohotinasiaan, jos sallitte. Itse koin ongelmia jäätymisen kanssa Pösö 306 2.0 -autossa. Kóvavauhtinen maantieajo pakkasessa sai koneen röyhtäisemään öljyä ulos useinkin. Viimasuoja keulassa auttoi hiukan.

Keskusteltuani asiasta merkkihuollossa Heinolassa asia myönnettiin avoimesti. Kommenttina oli, että "ne ei näköjään siellä Ranskassa vieläkään halua tehdä näitä kunnolla!" Sanoivat huollossa myös, että vastuksia on toki asennettu, mutta se ei kuitenkaan ole välttämättä kannata eikä ratkaise asiaa. Myöskään letkun puhdistus ei näyttänyt auttavan, sillä pudistuksen jälkeen se saattoi jäätyä välittömästi uudestaan!

Paras ratkaisu mielestäni on hankkia auto, jossa tuota ongelmaa ei ole. Ei myöskään pidä leimata jotain merkkiä kokonaan asian suhteen. Itse vaihdoin Citroen Xsara 1.6 8v -autoon, eikä mitään jäätymis- eikä muitakaan ranskalaisongelmia ole talvella ollut, ei edes kovimmilla pakkasilla. Huohotinputki ei käsittääkseni kyseisessä moottorissa mene moottorin etupuolella toisin kuin tuossa isommassa koneessa.

Tapio Ketonen:

Niin, samaa sukuahan nuo ovat. Ilmeisesti huohotinjärjestelmän rakenteessa on tapahtunut parannuksia. Kuulemma kuitenkin myös Citroeneja on tänä talvena joutunut tien varteen huohottimen jäätymisen takia.

Tyhmemmät kuskit ovat jopa rikkoneet moottoreita. Tarkoitan niillä tyhmemmillä niitä, jotka ovat jatkaneet ajamista, vaikka öljynpaineen merkkivalo on syttynyt. Jos autokouluissa ei enää opeteta, että öljynpainevalon syttyessä moottori pitää HETI sammuttaa, niin kyllä on huonoon malliin opetus mennyt. Jos opetetaan, mutta oppi ei mene korvien väliin, niin sitten alkavat konstit olla vähissä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.