Kysymys:

Luin lukijan postia palstalta artikkelin: Jäänestoa sittenkin?, jossa toteat "en ole kaatanut tippaakaan jäänestoa suihkutusauton säiliöön". En ollut minäkään kunnes autoni (Vectra 2,0 -94) polttoainejärjestelmä jäätyi tammikuun kovissa pakkasissa. Syynä ilmeisesti huoleton tyyli ajaa tankki aivan tyhjäksi ennen tankkausta toistuvasti, jolloin kondenssivettä pääsi muodostumaan bensatankkiin.

Lämmitin moottoritilaa tehokkaalla 10 kW lämmittimellä n. 10 min. jonka jälkeen auto käynnistyi helposti, pullo KAT Masinolia tankkiin ja menoksi.
Ja nyt opettelin tankkaamaan mittarin näyttäessä puolta tankkia.Eli nyt on joku kertonut sellaisestakin ilmiöstä, että suihkutusautokin voi jäätyä !

Tapio Ketonen:

Niin, jos vettä joutuu säiliöön ja edelleen putkistoon, niin eihän silloin ole väliksi, onko autossa kaasutin vai suihkutus. Ja kuten totesin, jäänesto liuottaa mukaansa vettä, jolloin vesi poistuu.

En sitten tiedä, riittääkö kondensoituminen tuomaan säiliöön noin paljon vettä, sillä kyllähän sitä vettä tietenkin aina hyvin vähän menee bensan mukana koneesta läpikin. Mutta tärkeintä tietenkin on, että auto kulkee. Niitä tavanomaisia kaasutinkoneen ongelmia eli jäätymistä kaasuttimessa ja siitä aiheutuvaa nykimistä ja sammahtelua vastaan jäänesto tietenkin on ensisijaisesti tarkoitettu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.