Kysymys:

Kaikki kehuvat uusien dieselien vääntöä ja muuta ajettavuutta. Minä ajelen 2L bensa-autolla ja mietin seuraavaa.

Ajelen 200Nm vääntävällä bensakoneella 100km/h ja kierroksia on 3000rpm. Vastaava hyvä dieseli vääntää 300Nm, mutta pyörii satasen vauhdissa 2000rpm.

Esimerkki on karkea, mutta eikö välitysten eron pitäisi kumota moottorien vääntömomentin eron. Kumpikin moottori pyörittää pyriä samalla voimalla?. Huipputeho on kummallakin koneella sama, esim 130 hp.

Mistä siis tuntuu, että dieseli kiihtyy isolla vaihteella paremmin? Äkäisempi tuntuma kaasupolkimessa?

Tapio Ketonen:

Se, mikä autoa kuljettaa eteenpäin, on teho. Teho on käyntinopeuden ja vääntömomentin tulo kerrottuna kertoimella, jota nyt en tähän hätään aivan varman päälle muista, liekö ollut 2 kertaa pii, mutta hällä väliä. Käyntinopeuden yksikkönä käytetään arvoa 1/s eli kierrosta sekunnissa.

Tehoa on esimerkkitapauksessasi käytettävissä täsmälleen yhtä paljon molemmissa koneissa. Mutta tilannehan on se, että kun ajat sitä satasta, moottorin tehosta vain pieni osa on käytössä. Tasaisella nopeudella tehoa tarvitaan vain sen verran kuin ilmanvastuksen ja vierinvastuksen voittaminen vaativat. Yksinkertaistetaan vielä tilannetta sen verran, että oletetaan tien olevan aivan tasaista.

Kun autoa ryhdytään kiihdyttämään, kiihtyvyyteen vaikuttaa ennen kaikkea, miten paljon tehoa moottorista löytyy, kun kaasua painetaan. Ja tässä se homman juju piileekin.

Dieselit ovat aina näihin päiviin saakka olleet ominaisuuksiltaan sen verran työkonemaisia, että ruiskutuspumpun säädin on pyrkinyt pitämään käyntinopeuden varsin hyvin vakiona. Tästä ominaisuudesta on kyllä koko ajan pyritty eroon, ja useimpien dieselien moottorit ottavat pikkuhiljaa lisää kierroksia, kun kaasua pidetään tasaisesti jonkin verran painettuna kuormittamatta moottoria.

Tämä ominaisuus lisää moottorin antamaa vääntömomenttia - eli siis tehoa - varsin nopeasti. Niinpä kevyehkönkin kaasunpolkaisun vaikutus dieselissä on sama kuin jos bensakoneisessa autossa polkaistaisiin kaasu aivan lattiapeltiin saakka.

Uusimmissa common rail -dieseleissä tämä vanha dieselominaisuus on poistettu jo miltei tyystin. Niissä kaasupolkimen tuntuma on pitkälle sama kuin bensakoneissa. Niissähän moottorin antama vääntömomentti riippuu kaasuläpän asennosta.

Toinen tehon tuntua lisäävä ominaisuus on vääntö- ja tehokäyrien muoto. Dieseleissä vääntöä on alakierroksilla julmasti enemmän kuin bensakoneissa. Jos bensakoneella ajetaan leppoisasti 2000 r/min kierroksilla ja polkaistaan kaasua, niin eipä tapahdu juuri mitään. Mutta dieselissä vääntöhuippu on usein jo jopa tuon parin tonnin alapuolella, ja voimaa tulee kuin turkin hihasta.

Aika hyvän käsityksen tuntumien erosta saa vertaamalla moottorien tehokäyristä tilannetta vaikkapa silloin, kun käyntinopeus on 50 % huipputehon kierroksista. Jos huipputehot ovat samat, yleensä dieselin teho on tuossa pisteessä reilusti suurempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.