Kysymys:

Lähetin viikko, pari sitten kysymyksen, joka koski uusilla autoilla kaapeliden avulla annettavaa käynnistysapua. Ehkä vastauksenne on mennyt minulta ohi, joten kysynpä uudelleen:

Naapurini väitti kuulleensa, että uusissa autoissa ei pidä missään nimessä käyttää kaapeleiden kautta annettavaa sähkö-apua toiselle autolle, se hänen mukaansa saattaa antaa antavalle autolle kaapeleita irrotettaessa niin suuren sähköpiikin, että antavan auton sähkölaitteet saattavat vioittua? Pitäneekö väite paikkaansa?

Naapurilla on Nissan Primera ja minulla Renault Megane, kummatkin 1 vuoden ikäisiä. Olen itse antanut Rellusta sähköä vanhaan Talbotiini tänä talvena 3-4 kertaa, enkä kyllä ole huomannut Rellussa sen jälkeen mitään vikaa. Ihmettelen, jos väite pitää paikkaansa, miksei siitä sitten olisi tiedotettu missään? Ainakaan Rellun ohjekirja ei mainitse asiasta mitään.

Tapio Ketonen:

Valitettavasti kysymyksiä jää koko ajan roikkumaan vastaamattomina. Tähänkään ei ole vielä vastattu.

Kaapeleita irrotettaessa saattaa todellakin antavan auton sähköjärjestelmään tulla jonkinlainen jännitepiikki. Näin etenkin, jos virtaa menee irrotushetkellä paljon. Piikin välttämiseksi kannattaakin antaa kaapeleiden olla kiinni vielä jonkin aikaa autettavan käynnistyttyä. Silloin sen akku ei enää ime virtaa niin paöjon.

Autojen sähköjärjestelmät on kyllä suojattu tuota piikkiä vastaan, mutta on turha ottaa ylimääräisiä riskejä irrottamalla kaapelit kovin kiireesti. Samantapainen piikki syntyy, kun käynnistin pysäytetään, joten vakiolaitteissa riski ei ole kovin suuri. Taksien taksamittarit ovat kuulemma tuosta syystä joskus kärsineet.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.