Kysymys:

Käytetyn auton ruostesuojaus. Auto, Peugeot 405 -89 on suojattu liikkeessä vuonna 1997. Suojauksen vaikutus lienee loppunut.

Jos vien auton nyrkkipajaan suojaukseen, mitä on otettava huomioon. Mitä aineita käytetään? Joku kehui teräketjuöljyä, toinen sanoi, että siinä on rikkiä, joka ruostuttaaa. Ota selvää sitten..

Siis, miten kannattaa suojata vanha auto, jota ei enää raaski viedä liikkeeseen suojattavaksi?

Tapio Ketonen:

Jos suojaus on tehty kunnolla, mikäpä sen vaikutuksen olisi lopettanut. Jos täyttä käsittelyä ei enää raaski teettää, kannattaisi ensinnäkin pestä alusta oikein huolellisesti, antaa sen kuivua ja sitten tutkia, missä kunnossa ulkopuolinen suojaus on.

Jos alustasuojaus on sorasuihkujen takia kulunut pois, ei muuta kuin liat ja ruosteet teräsharjalla pois. Jos tulee näkyviin kirkasta peltiä, päälle voi suihkuttaa pohjamaalia. Sen kuivuttua pintaan voi vaikkapa pensselillä sivellä paksua suojamassaa.

Jos koteloihin ei ole päässyt kuraa, suoja-aine on todennäköisesti edelleen hyvässä iskussa. Niinpä ne eivät kaipaa mitään. Jos kuraa on päässyt koteloihin esimerkiksi irronneen pohjatulpan kautta, kura pitäisi huuhtoa pois, kotelo kuivattaa kunnolla ja suihkuttaa uusi kotelosuoja-aine.

Teräketju-, jäte-, vetopyörästö- tai vaikkapa moottoriöljy eivät mikään sovellu auton alustan suojaukseen. Toki niistäkin on hieman hyötyä täydelliseen käsittelemättömyyteen verrattuna, mutta niiden vaikutus lakkaa turhan nopeasti. Öljyissä on sekin vaara, että ne liuottavat toimivan suoja-ainekerroksen irti. Lisäksi suurin osa esimerkiksi koteloihin ruiskutetusta öljystä valuu maahan eli luontoon.

Kotelorakenteissa suoja-aine säilyy suojauskykyisenä todella pitkään, ellei lika tai vesi pääse niitä pilaamaan. Kunnollista kotelosuoja-ainetta ei tarvita kuin muutaman kymmenen mikronin (=tuhannesosamillin) kerros, kun se jo pystyy hoitamaan tehtävänsä eli eristämään suojattavan pinnan ilman hapesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.