Kysymys:

Tässä on taas kohta kesärenkaiden aika ja olen ajatellut aluvanteiden hankkimista autooni, Passat vm.2001. Alkuperäiset vanteet ovat 15-tuumaiset, ET37. Aluvanteiksi olen ajatellut 16-tuumaisia. Miten on tuon ET:n kanssa. Lakihan kai sanoo että raideväli saa muuttua 30mm, eli 15mm per puoli.

En tietenkään haluaisi ajo-ominaisuuksien huononevan enkä ET:n mahdollisen muutoksen aiheuttavan ylimääräistä kulumista niveliin ym. Kysymykseni kuuluukin, kuinka paljon ET "saa" heittää alkuperäisestä ottaen huomioon nuo kaksi asiaa.

Näistäkin saa kahdenlaista vastausta riippuen keneltä kysyy. Rengasliikkeissä saatetaan olla sitä mieltä että ei mitään merkitystä, toisessa liikkeessä taas sanotaan että muutaman millin heitto ei haittaa, 15mm aiheuttanee jo ylimääräistä kulumista. Mikähän lienee totuus? Parasta varmaankin olisi löytää sama-ET:iset vanteet jos mahdollista?

Tapio Ketonen:

Tuo ei ole kovin yksinkertainen kysymys. Periaatteessahan on niin, että jos autoon asennetaan leveämmät renkaat ja vanteet, vanteen offsetin eli ET:n pitää olla suurempi, jotta pyörä mahtuisi pyörimään. Leveys kun kasvaa molempiin suuntiin, ja sisäpuolella ei tilaa läheskään aina ole.

VW:ssä ja monessa muussa nykyautossa käytetään negatiivista olkapoikkeamaa, siis etupyörän kääntö- eli olka-akselilinjan jatke osuu maahan renkaan keskilinjan ulkopuolella. Jos muutoksella renkaan keskilinja siirtyy lähemmäs kääntölinjaa tai jopa sen ulkopuolelle, ohjaustuntuma muuttuu ratkaisevasti.

Liikenneministeriön rakennemuutospäätös (779 / 1998) ei sano asiasta mitään, paitsi etteivät ohjauslaitteisiin kohdistuvat rasitukset saa liiaksi kasvaa. Tämä siis ainakin asettaa ainakin jonkinlaiset rajat.

Renkaiden kulumiseen ei offsetilla ole vaikutusta, siihen vaikuttaa vain pyörien suuntaus. Jos asentokulmat ovat oikeat, ei ole väliä, ovatko pyörät vähän lähempänä tai kauempana toisistaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.