Kysymys:

Meillä on vaimokkeen kanssa kiista siitä kumpi on turvallisempi talviolosuhteissa, etu- vai takavetoinen auto.

Vaimoke on siis sitä mieltä, että takavetoinen on turvallisempi, koska se ei puske. Hän on ajanut paljon takavetoisella, eikä ole kuulemma ollut mitään vaaratilanteita.

Vaikka en olekaan ajanut takavetoista autoa talviolosuhteissa, olen siinä käsityksessä että hiukankin runsas kaasun käyttö mutkassa/uraisella tiellä saattaa tehdä pahaa jälkeä.

Epäilemättä luistonestolla varustettu takavetoinen on jo ihan eri maata turvallisuudessa. Mutta onkos talvionnettomuustilastoissa havaittavissa eroja etu- ja takavetoisten autojen välillä?

Tapio Ketonen:

Turvallisuus ei riipu siitä, vetääkö auto edestä vai takaa. Se riippuu siitä, miten kuljettaja hallitsee auton. Jos emäntä on tottunut takavetoisen vaatimiin kikkoihin, hän varmasti pärjää sillä oikein hyvin.

Takavetoinen auto on liukkaalla sikäli luontevampi, että se antaa minun mielestäni paremman ja selvemmän tuntuman siitä, millainen keli on ja mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu. Turvallisuuden kannalta auton kelistä antama palaute on ensiarvoista. On hyvä, jos auto varoittaa kuljettajaa ajoissa. Tietenkin kuljettajan myös pitää osata tunnistaa nuo varoitukset.

Väärä kaasun käyttö kääntää tietenkin takavetoisen poikittain, aivan kuten se suistaa etuvedon keula edellä pois tieltä. Takavetoiseen tottunut osaa aika hyvin varoa peräpään luistoa ja reagoi siihen riittävän nopeasti ja oikein. Perän luistaminen kun ei ole harvinaista.

Etuvetoisen kuljettajalle takapään joutuminen luistoon sen sijaan voi olla vaarallisempaa. Etuvedon perä ei pahemmin luistele, joten jos luistotilanne tulee, se on aina suurempi yllätys. Rutiini näiden tilanteiden hallitsemiseen ei välttämättä ole kehittynyt.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.