Kysymys:

Kerropa, mistä johtuu omistamani 1.6 litraisen Opel Kadetin runsas öljynkulutus (vajaa litra/1000km). Auto on vuosimallia -87. Voisiko vika olla rikkoutuneessa kannentiivisteessä sillä kone "huohottaa" venttiilikotelon huohotinputken kautta varsin voimakkaasti ja huohotinputkeen kertyy runsaasti öljyä. Moottorilla on nyt ajettu noin 220 tkm ja siinä tuntuu kuitenkin olevan kohtuullisen hyvin "potkua". Mitään sinisiä tuprauksia ei käynnistettäessä eikä muutenkaan näy joten olettaisin venttilivarsien tiivisteiden olevan kunnossa. Autoa vaivaa toisinaan myös mystinen starttimoottoriongelma. Joskus käynnistettäessä startti pyörii aluksi todella laiskasti mutta vauhti kiihtyy kun avainta vaan uskollisesti pitää käännettynä. Virtaa akussa kyllä on riittävästi.

Tapio Ketonen:

Kannentiivisteessä tuskin on vikaa. Pahaa pelkään, että öljy joutuu mäntien ohi palotilaan. Joko sylinterit ja/tai männärenkaat ovat kuluneet, tai sitten männänrenkaat ovat pikeytyneet ja juuttuneet männän uriin. Voimakas huohotus on kyllä merkki siitä, että palamiskaasuja virtaa runsaasti mäntien ohi. Syy öljynkulutukseen voi olla sekin, että puristusrenkaat toimivat, mutta öljyrenkaat ovat jumittuneet, jolloin ne eivät kaavi öljyä sylinterin seinämiltä riittävästi pois.

Ne siniset tuprahdukset kertovat vain venttiilien ohjaimien tiivisteiden huonosta kunnosta. Välttämättä sieltä kautta ei öljyä pääse palotilaan määrällisesti kovin paljon.

Kannattaisi ehkä kokeilla Forte-käsittelyn teettämistä moottorille. Tuo öljynkulutus on vielä kohtuulukemissa, joten voisi olla mahdollista, että Forte-käsittely vielä jaksaisi liuottaa männänrenkaat liikkeelle. Ainoa varma keino olisi tietenkin moottorin purkaminen.

Käynnistin saattaa olla likainen, virta kulkee hiilistä kollektorin kautta roottoriin aluksi huonosti. Pyöriminen puhdistaa paikkoja, jolloin virtakin alkaa kulkea paremmin. Mutta tämä nyt on vain kirjoituspöytäteoriaa, startin avaaminen toisi asiasta varmuuden.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.