Kysymys:

Mikä on kehittynyt, kun enää ei dieselautoilussa Suomen talvessa kohdata yhtä suuria ongelmia kuin parikymmentä vuotta sitten? Esim. TL 2/85 dieselvertailussa jouduttiin autoja hinaamaan, tankattiin bensaa ja ohitettiin suodattimia. Yhtä kovia pakkasia on ollut tänä talvenakin.

Tapio Ketonen:

Olihan noita pakkasongelmia ainakin etelässä jo viime lokakuussa. Huoltoasemat vaihtoivat laiskaan tahtiin talvilaatuun, ja dieselit kärsivät aika yleisesti pakkasvaivoista.

Vaikeuksia tietysti kohdataan aina, mutta vuonna 1985 Nesteen talvilaatuinen kaasuöljy oli aika lailla huonompaa. Tuossa vertailussa vaikeudet alkoivat jo ennen Lahtea. Volvolla oli jo silloin outo tapa tuoda aina vertailuja tai testejä varten aina auto erikseen tehtaalta, ja silloinen 340 diesel oli tuotu Hollannista. Auto oli varmaankin viimeksi tankattu tuulimyllyjen maassa, ja kun 30 asteen pakkanen iski, hyytyminen alkoi jo ennen Lahtea. Alkutankkauksessa säiliöön mahtui vain vähän suomalaista kaasuöljyä.

Tankkasimme Volvoon bensaa niin paljon kuin sitä mahtui, mutta eihän sadan kilometrin ajo paljonkaan kuluta, ja niinpä Jämsän ristyksessä tein radikaalin liikkeen. Kaivoin työkalut esiin ja kytkin putket ohi polttonestesuodattimen.

Samat temput - bensaa ja suodattimen ohitus - jouduttiin tekemään parille muullekin autolle. Silti jouduimme jopa ottamaan joitakin autoja hinaukseen.
Moottori kävi, mutta teho ei riittänyt vauhdin pitämiseen. Ainakin yksi autoista, Toyota Carina, toimi ongelmitta. Tälle tosin löytyi selitys. Pari päivää aiemmin olin itse ajellut Toyotalla, ja viimeiset 15 kilometriä auto kulki hitaasti ja vain thjäkäynnillä. Niinpä vaihdoin siihen polttonestesuodattimen.

Sunnitelmamme oli ajaa Sodankylään, mutta oimme tyytyväisiä, kun lopulta pääsimme Ouluun. Siellä saimme autot Kumi-Helenius Oy:n halliin sulamaan yön ajaksi. Seuraavana aamuna pumppasimme jäykät kaasuöljyt pois säiliöistä ja tankkasimme tilalle pohjoisen talvilaatua. Uusimme myös kaikkiin oikutelleisiin autoihin polttonestesuodattimet. Tähän loppuivat ongelmat.

Kävi ilmi, että heikosti pakkasta kestäneen kaasuöljyn lisäksi muutaman auton polttonestesuodattimissa oli joko vettä tai sitten ne olivat tukkeutuneet liian helposti hyytyvän kaasuöljyn jättämistä kiteytyneistä parafiineista.

Nämä samat vaivat pysäyttävät dieseleitä tämä päivänäkin. Syyshuolto eli lähinnä polttonestesuodattimen vaihto on tärkein ja paras keino välttää dieselin talviongelmia. Polttonestejärjestelmien rakenteessa on opittu aika paljon, jyrkät mutket sekä banjoliittimet putkistossa ovat pahimmat paikat jäätymisen kannalta. Banjoliittimiä, joissa putken päässä oleva simukkaluotoinen liitin kiinnitetään ontolla pultilla, ei juuri enää käytetä.

Tuolloin ainakin Peugeotissa oli jäähdytysnesteellä lämpenevä polttonesteen suodatin. Markkinoilla oli myös useita polttonesteen esilämmittimiä. 80-luvun lopun ja koko 90-luvun jatkuneet lauhat talvet poistivat esilämmittimet kaupoista, mutta nyt näyttäisi ainakin vanha tuttu Emerheater palanneen taas myyntiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.