Kysymys:

Halusin parantaa autoni valoja ja ostin bilteman valonvahvistus-sarjan. Siis sen johtohässäkän releineen. Kun sitten isäukon kanssa asennettiin se Corollaan niin huomattiin että lyhyet palaa normaalisti muta kun vaihtaa pitkille niin palaa sekä pitkät että lyhyet. Sen lisäksi pitkien merkkivalo ei syty palamaan.

Tämä sarja on ilmeisesti tehty eurooppalaisia autoja varten, koska maadotuspiuhat ei tunnu käyvän yksiin. Sarjahan ottaa ohjaukset auton omasta pistokkeesta ja se on ilmeisesti ongelma. Ollaan kokeiltu kaikkia mahdollisia ja varmaankin myös mahdottomia yhdistelmiä mutta sitä oikeaa tulosta ei ole syntynyt. Kaikkia muita versioita kyllä on.

Missä mättää? Itse sarjan johdot ja liittimet on ehjät ja eri releitäkin on kokeiltu.

Tapio Ketonen:

Et kertonut, minkä mallinen Corolla on kyseessä, mutta arvelisin, että Corollassa on tilanne sama kuin jo takavetomalleissa (KE70 ja aiemmat). Niissä nimittäin valot toimivat siten, että virta syötetään polttimolle suoraan ja valokytkin maadottaa järjestelmän. Tuo saattaa selittää omituisen toiminnan. En jaksa nyt miettiä, miten se sarja pitäisi kytkeä. Ota nyt kuitenkin ensiksi se pois käytöstä.

Valovahvistussarjan tarpeellisuuden voit mitata siten, että kytket valot päälle ja jännitemittarin toisen johdon polttimolle siihen liittimeen, johon tulee sähkö (laita toinen johto esim. akun miinukseen, jotta saat selville oikean liittimen) ja toisen akun plusnapaan. Nyt mittari näyttää, miten suuri on jännitehäviö. Tee sama temppu myös miinuspuolelle, niin näet, missä on mahdollisia ongelmia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.