Kysymys:

Omistan Nissan Primera henkilöauton v-malli 1995 abs-jarruilla joihin on tullut vika (merkkivalo palaa ) eli jarrut lukkiintuvat. Olen varannut huollon Nissan-korjaamosta josta vastattiin että kaikissa vuosimallia 91-95 olevissa autoissa on sellainen systeemi että koko Suomessa on vain kaksi testeriä jolla näiden vuosimallien autojen abs-jarrujen viat diagnosoidaan ( nämä kaksi testeriä omistaa Nissan maahantuoja)

Olen nyt yli kuukauden ollut "testijonossa" ja katsastus aika umpeutuu ja vikaa ei pystytä korjaamaan kenen on vastuu kun katsastusaika menee umpeen ja ajokielto tulee autolle. (Tietysti käyn viimeisenä päivänä katsastamassa viallisen auton jolloin saan kuukauden aikaa korjata vian mutta jos tämä ei ole minusta riippumattomista syistä mahdollista.)

Luulisi tämän olevan aika iso ongelma myös näin yleisesti koska miten voidaan kahdella testerillä tutkia kohtuullisessa ajassa kaikki vuosi mallien 91-95 Nissan Primeroiden abs-viat, koska on oletettavaa että ne ikääntyessään yleistyvät.

Tapio Ketonen:

Esitin kysymyksen Aro-Yhtymä Oy:n huolto-osastolle. Sieltä huoltoinsinööri Lasse Lääperi lähetti seuraavanlaisen vastauksen:

Kyllähän testereitä toki enemmän Suomessa on kuin kaksi kappaletta, koska
se on Boschin testeri joka käy useampaankin automerkkiin. Mutta meillä
Aro-Yhtymällä on ko. testereitä kaksi kappaletta, joita olemme
ystävällisesti lainanneet niitä tarvitsevien jälleenmyyjien käyttöön.
Testeri on ollut aikanaan hyvin kallis ja ABS-jarrujen viat todella
harvinaisia, joten jälleenmyyjät eivät ole uskaltaneet
investoida ko. testeriin. Käyttökerran hinnaksi olisi tullut aika
paljon...

Mutta silti tuntuu oudolta että joku on jo kuukauden saanut odottaa
testeriä, ei se jono mielestäni niin pitkä ole. Millähän korjaamolla kysyjä on jonossa??

ABS-jarrujen viat ovat todellakin olleet varsin harvinaisia. Mutta toki ne yleistyvät, kun ABS-jarruilla varustetut autotkin ikääntyvät. Olen Lääperin kanssa samaa mieltä, ettei noin pitkä jono ole mistään kotoisin. Valitettavasti et kertonut, mistä piirimyyästä on kysymys.

Sinänsä asia on hankala, että se ajoajan saaminenkaan ei taida onnistua. Jos autoa ei ole viimeiseen katsastuspäivään mennessä katsastettu,se on ajokiellossa. Sillä saa sen jälkeen ajaa enää katsastusasemalle. Mutta koska ajokielto johtuu korjaamon saamattomuudesta, niien ehkäpä ko. piirimyyjä on halukas lainaamaan käyttöösi auton siksi aikaa kun omasi odottelee testeriä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.