Kysymys:

Omistan Ford Focus diesel henkilöauton v. 2000. Autolla on ajettu reilut 80 000 km. Nyt kiihdytyksessä tuntuu selvää tutinaa ja vein sen vuoksi auton huoltoon.

Analyysi oli, että auton vetoakselien nivelten pallot ovat kuluneet soikeiksi ja tämä aiheuttaa oireen. Vetoakselien korjaus maksaa n. 800 €. Onko tämän tyyppinen vika hyväksyttävä näinkin vähän ajetussa autossa vai onko mahdollista vaatia kuluttajasuojan mukaista ainakin osittaista vastaantuloa kustannuksissa.
PS. autoa ei ole revitelty vaan ajo on ollut lähinnä pitkää maantieajoa

Tapio Ketonen:

Eipä tuo sinänsä mielestäni ole hyväksyttävää, mutta kyllä 80.000 on jo sen verran paljon, että kysymyksessä on selvä kuluminen. Eipä sitä ilmeisesti enää liene kovin helppoa saada takuun tai tuotevastuun piiriin. Yrittää kuitenkin kannattaa.

Syy kulumiseen olisi toki hyvä selvittää. Sehän mitä ilmeisimmin on lian pääsy niveliin. Jos kseessä ovat sisemmät nivelet, vika voi olla nivelten rakenteessa. Koska Fordeissa kumisuojuksen ja nivelen rungon välinen liitos on huono, se päästää rasvat ulos ja ilmeiseti myös kuran sisään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.