Kysymys:

Hei,miten on toteutettu lämmityslaitteen säädin Ford Mondeo 1,8 STW-vm 98.Autossa ei ole ilmastointia.Säätimen joutuu vääntämään "lähes" loppuun asti,että lämmintä rupeaa tulemaan.Onko säädin rikki,vai joku säätö ongelma?Onko ko.autoon annettu nokkahihnalle aikarajaa kestävyydelle.Käsikirjassa lukee vain 120000km. Olen kuullut huhun,että viisi vuotta, pitääkö paikkansa?

Mihin perustuu Fordin väite, että pitää käyttää vain 0/30
moottoriöljyjä?

Perheessämme on myös Opel Kadett 1,6 I Kat.
Keltainen elektronikan varoitusvalo palaa harvase päivä,
kuitenkaan käynti ei siitä muutu mitenkään.Auto oli Länsi-auton tarkastuksessa, ja virranjakaja todettiin rikkinäiseksi. Se vaihdettiin, mutta valo se vain jatkaa palamista. Onko teillä jotain vinkkiä takataskussa tähän ongelmaan.Auto katsastettiin alkukesästä,siellä päästömittauksissa oli aluksi hämminkiä,arvot olivat liian korkeat, mutta kun auto kävi pari minuttia tyhjäkäyntiä, ne putosivat sallittujen sisälle. Olisiko Lambda-anturi tiensä
päässä?Polttaako se silloin merkkivaloa?
Etukäteen kiittäen!

Tapio Ketonen:

Aivan ensimmäiseksi: ÄLÄ vaihda kirjoitaessasi riviä enterillä äläkä lyö niitä riivatun tavuviivoja rivien päihin! Rivi vaihtuu ihan itsestään, eikä tavutusta tarvita, koska näytöstä ja kirjasinkoosta riippuen sanat rivittyvät eri tavoin.

Ja sitten asiaan: Mondeon lämmityslaitteen säädin toimii kuten useimmissa muissakin nykyautoissa alipaineella, eli säädin päästää alipainetta läppiä käänteleviin kalvosylintereihin. Ilmeisesti autossa on vikaa joko säätimessä tai läpän kääntösylinterissä. Eli vikaa on.

Fordin uusimmissa moottoreissa suositellaan käytettäväksi ohuita öljyjä, koska moottorit on nimenomaan suunniteltu niitä käyttämään. Käyntivälykset on mitoitettu niille, ja Fordin mukaan paksumpien öljyjen käyttö voi heikentää voitelua ja sen myötä aiheuttaa kulumista. Lisäksi ne lisäävät kulutusta - tosin vähän mutta kuitenkin. Eli siis ohutta koneeseen.

Se keltainen valo saa ohjauksensa moottorinohjausjärjestelmästä, ja jos siellä jokin anturi antaa poikkeavan signaalin, valo syttyy. Jäännöshappitunnistin eli lambda-anturi voi hyvinkin olla syyllinen, sen kunto voidaan tarkistaa mittaamalla. Tuo virranjakajavika on vanhoissa Opeleissa aivan vakionakki, ainakin alipainesäätimen kalvo on yleensä rikki. Se kuitenkaan ei ole sellainen vika, joka saisi tuon merkkivalon palamaan, joten korjaamon olisi pitänyt etsiä syytä merkkivalon hehkumiseen aivan tosissaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.