Kysymys:

Olen ostamassa mitsubishi pajero vm.87-91,diesel,pitkä.Mitä tyyppivikoja ko.autossa on? Ovatko kaikki lahoja,mikä on keskihinta,saako dieselveron laskettua repimällä takapenkin pois ja muutoskatsastamalla uudelleen.mikä on muutoksen kustannus?Lisäksi ovatko auton maasto-ominaisuudet kummoiset?? kiitos!!!

Tapio Ketonen:

Kyllähän auto silloin, kun se alkaa olla ajokortti-iässä, aika usein on jo mätäkin. Ruostetta vastaan pystyy taistelemaan hitsauslaitteilla, ja koska Pajerossa on erillinen runko, peltien mätäneminen ei ole niin vakava asia. Tosin niissäkään ei hyväksytä reikiä. Mutta pyörät eivät sentään ole yleensä ruosteen takia putoilemassa.

Aika paljon Pajeroissa on ollut kansivikoja, mutta se riski on yleensäkin vanhoissa japanilaisdieseleissä, ehkä Toyotassa noita huolia on ollut vähemmän. Myös voimansiirrosta saattaa löytyä kalliita vikoja, esimerkiksi automaattiset napalukot kannattaa tarkastaa huolella.

Pahin vika Pajeroissa on ollut vaihteisto. Ajo viitosella ja etenkin perävaunu perässä rasittaa vaihteiston takapään laakerointia. Sivuakselin laakeri on aika usein pettänyt. Pajeroon tuli joskus 80-luvun lopussa hieman vahvempi, keveimmissä Cantereissa käytetty vaihteisto, mutta huhutaan, että siinäkin on ollut samoja ongelmia.

Ongelmien syy on, että kun vaihteisto on alkuperäiseltä rakenteeltaan ollut nelivaihteinen, viitonen on lisätty perään. Nelonen on alkujaan tarkoitettu pitkään jatkuvan ajon vaihteeksi, ja voima menee suoraan pääakselin läpi käymättä lainkaan sivuakselilla. Viitosella voima tas siirtyy vaihteiston etupäästä sivuakselille ja otetaan peräpäästä sivuakselilta pääakselilinjalla olevalle, vaihteistosta ulos lähtevälle akselille. Viitosvaihteella käytetään yleensä täyttä moottorin antamaa vääntömomenttia, ja jos vielä ajetaan matalilla kierroksilla, värähtelyjä on melkoisesti. Rasitus on suuri, ja tämä johtaa siihen, että sivuakselin laakeroinnin käyttöikä lyhenee.

Jos tuon laakerin osaisi vaihtaa ajoissa, ennen rikkoutumista, kustannus olisi minimaalinen. Mutta kun laatikko avataan vasta sitten, kun vaihteet eivät enää kytkeydy tai pysy päällä, silloin yleensä menee kaikki uusiksi. Hammaspyörät ovat kuluneet akselin väärän asennon seurauksena, ja metallipuru on tehnyt selvää lopuistakin laakereista.

Tätä samaa tautia on ollut mm. vanhimmissa viisivaihteisissa Toyota Hiace dieseleissä.

Tuohon veronkiertoon en ole paneutunut enkä aio paneutuakaan. Koko aihe on minusta omituinen ja oikeastaan hieman vastenmielinenkin. Jos kahden hengen ajopeli riittää, hommaa nelivetoinen pickup.

Pajeron maasto-ominaisuudet ovat aivan hyvät. Eihän pitkä maasturi koskaan ole mikään huippuhyvä pahassa maastossa, mutta taitava kuski saa auton yllättävän pahaan paikkaan. Ja jos taitoa on riittävästi, myös pois sieltä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.