Kysymys:

Moe!
Suurella mielenkiinnolla lueskelin tätä sinun "Anneli Tempakka - Mikä sinun on auto?" -palstaa. On kiva nähdä myös keskustelua pilke silmäkulmassa.

Mutta onhan minulla vähän kysyttävääkin. Täällä eräs kysyjä äimisteli nykyisten turbodieselien hurjia tehoja, joita saadaan pienellä virityksellä. Vastauksessasi mainitsit ahtopaineiden noston + lastun yms. Voiko olla mahdollista, noin niin kuin fysiikan lakienkin mukaan, että kun PSA :n 90 hp HDi -turbodieseliin pukataan virityssofta sisään, niin tehot nousee 115 hp :n tai jopa 136 hp:n ilman mitään muita vippaskonsteja? Ei ahtopaineen säätöä tms. Tämän lisäksi väittävät, että kulutus pysyy samana tai jopa alenee verrattuna aiempaan. Liekö MUTU juttuja vai voiko olla perää?

PSA :n 90hp HDi on sama kone kuin 110 hp HDi, mutta ilman ECU :n ohjaamaa hukkaporttia ja turbon välijäähdytintä.

Tapio Ketonen:

Hmm... jos koneessa ei ole elektroniikan ohjaamaa ahtopaineen säätöä, niin voi kyllä ottaa aika koville saada moisia tehoja. Jonkin verran tehoa tietenkin voidaan nostaa lisäämällä syöttöä, mutta ongelmana on silloinkin päästöjen lisääntyminen.

Lastuviritys tosin useimmiten perustuu kikkailuun sillä, että päästöt mitataan tietyn kaavan eli normissa määrätyn ajosyklin mukaan. Kukaan ei mittaa, mitä putkesta tulee, kun autolla ajetaan kaasu pohjassa.

Jos tehoa ei käytetä enempää kuin ennen, ei virittämisen pitäisi nostaa kulutusta. Käytännössä näin ei tietenkään tehdä, jos tehoa hommataan lisää, sitä myös käytetään, muutenhan ostos olisi turha. Lisäteho syntyy vain siitä, että palotilassa poltetaan enemmän polttoainetta. Tämä edellyttää usein, että moottoriin myös syötetään enemmän ilmaa, ja se onnistuu helpoimmin ahtopaineen nostolla.

Jos ahtopainetta nostetaan, hyötysuhde paranee, ja se ainakin teoriassa pudottaa kulutusta - siis edellyttäen, ettei tehoa käytetä enempää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.