Kysymys:

Likaantuneen moottorin puhdistukseen käytetään forte-puhdistusta. Voiko tiheä öljynvaihto ajaa saman asian, esim.5000km välein vai likaantuko moottori polttojätteistä siitä huolimatta, ajo 80% maantiellä.

Käsittääkseni tiheä öljynvaihto on halvin vaihtoehto jatkaa moottorin ikää. Olenko väärässä? Mikä olisi optimi vaihtoväli?

Tapio Ketonen:

Tietenkin tiheämmät öljynvaihtovälit hieman vähentävät likaantumista, mutta Forte-käsittelyn ideana on, että käsittelyaineessa olevat liuottimet irrottavat likaa, joka ei lähde tavallisen öljyn mukaan. Tästä syystä ölynvaihtovälin tihentämisellä ei ole samanlaista vaikutusta.

On eri juttu, tarvitaanko Forte-puhdistusta lainkaan. Tiuhempi öljyjen vaihtaminen pitää paikat paremmin puhtaina, mutta laadukkaat uudet öljytkin puhdistavat aika tehokkaasti.

Moottoriöljyn turhan tiuha vaihtaminen ei jatka moottorin ikää, riittää kun öljy säilyy koko käyttöajan riittävän voitelukykyisenä ja sen lisäaineistus toimivana. Myös öljynsuodattimen toimintakyky ratkaisee moottorin kestävyyden. Mitä paremmin suodatin pystyy erottamaan hiovat hiukkaset pois kiertävästä öljystä, sitä paremmin moottori kestää.

Eräs kriteeri öljyjen vaihtamiselle on öljyn emäsreservi. Rikkiä sisältävän polttonesteen palaessa syntyy happamia jäämiä, ja niiden neutraloimiseksi öljyn pitää olla lievästi emäksistä. Kun tuo emäsreservi loppuu, öljyn happamuus alkaa nousta. Hapot syövyttävät metallia, mikä nopeuttaa kulumista.

Polttonesteiden rikkipitoisuus on viime vuosina vähentynyt merkittävästi ja on edelleen vähenemässä. Öljynvaihtovälien piteneminen on osin perustunut tähän, osin myös voiteluaineiden paranemiseen.

Optimaalisen öljynvaihtovälin määritteleminen on hankalaa. Autojen huoltovälejä pidennetään markkinointisyistä, asiakkaat kokevat huollossa käynnin hankalaksi, ja pitkät huoltovälit myös näennäisesti laskevat huoltokustannuksia. Itse autoaan huoltavalle öljyjen ja suodattimen vaihtaminen ei ole mikään ongelma, ei työnä eikä kustannuksena.

Minun mielestäni olisi järkevää vaihtaa öljyt autoon ensisijaisesti allakan mukaan, keväällä ja syksyllä. Jos ajomäärät ovat suuret, silloin tietenkin öljyjä pitää vaihtaa useamminkin. Ehkäpä tuolloin omatoiminen vaihtaja voisi synteettisillä öljyillä pitää esimerkiksi 10.000 km väliä sopivana, mutta en halua ottaa tähän tarkkaa kantaa, koska asiantuntemukseni ei riitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.