Kysymys:

Tiedätkö Ketonen mistä voisi johtua ostamani (Saksasta) Audi 100 2.6 vm 1992:n (ajettu 136800 km)"pitkä" aika öljynpaineen varoitusvalon sammumiseen - eikös sen pitäisi sammua heti koneen käynnistymisen jälkeen?. Olisiko vika suodattimessa vai käyttämässäni öljyssä (Valvoline 5W-50)vai muussa?
Kiitos

Tapio Ketonen:

Vaikka autosi mittarista olisi ruuvattu satatuhatta pois, ei sen pitäisi vaikuttaa öljyvaloon. Todennäköisin syy on mielestäni suodatin. Jos se päästää öljyt valumaan pois, silloin kestää hetken, ennenkuin suodatin on täyttynyt. Vasta tämän jälkeen paine nousee. Öljystä tuo ei mielestäni voi aiheutua.

En nyt muista, millainen Audin suodattimen sijoitus on, mutta jos se on sijoitettu kuori ylös tai sivulle, niin mikäli suodattimen venttiili vuotaa, öljy pääsee valumaan pois. Tämä on eräs tärkeimmistä eroista ns. alkuperäisen ja tarvikesuodattimen välillä.

Kokeilepa vaihtaa seuraavaksi suodattimeksi merkkiliikkeestä ostettu, ei kai se pankrotti sentään yhdestä suodattimesta tule. Jos tilanne muuttuu, silloin syyllinen on suodattimen huono takaisinvuotoventtiili.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.