Kysymys:

öljynvaihtovälistä jumittuneisiin männänrenkaisiin. Mikä ne jumittaa, matalat/kovat kierrokset? Bensan lisäaineet? pätkäajo/moottorin ylikuumeneminen vai aivan henkimaailman asia?

Nykyisin jotkut automaattilaatikon valmistajat ilmoittavat että öljyä ei tarvitse vaihtaa.perusteluna lukittuvat muuntimet ja sähköohjaus-öljy ei vatkaannu. Mitä olet mieltä?entä kondenssi-ilmiö ja hapettuminen?

Tapio Ketonen:

Männänrenkaat jumittuvat, kun uriin kertyy karstaa ja muita palamisjätteitä. Syy tuohon onkin sitten jo vaikeampi selvittää. Liian vanhoilla öljyillä ajetuissa autoissa vaivaa esiintyy enemmän. Jos öljyrenkaat toimivat hyvin eli kaapivat turhat öljyt pois sylinterin seinämiltä, palotilaan jää vähemmän hankalia jäämiä tuottavaa poltettavaa, ja silloin myös puristusrenkaat pysyvät kunnossa. Moottoriöljy kun ei pala moottorissa riittävän puhtaasti.

On hyvin yleistä, että valmistajien mukaan öljyjä ei tarvitse vaihtaa sen paremmin automaattiseen kuin tavalliseenkaan vaihteistoon. Lähtökohtana tuossa on ajatus, että autolla ajetaan 6-7 vuotta ja 100 - 150.000 km. Meillä kun auton pitäisi kestää vähintään kaksinkertainen ajomäärä ja aika, on tyhmää olla vaihtamatta öljyjä. Pahin öljyä vanhentava tekijä on mielestäni veden kondensoituminen.

Tavallisen pienen perheauton voimansiirtoon menee öljyä enimmillään 2-3 litraa, joten öljy ei ole kustannus eikä mikään. Se vasta kalliiksi tulee, jos vaihteisto rikkoutuu ennen aikojaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.