Kysymys:

Autooni (Corolla-98) on merkkikorjaamon mukaan vaihdettava ohjausvaihteen tiiviste. Korjaamon mukaan siihen kuluu aikaa n. kuusi tuntia. Onko työ tosiaan noin vaikea ja aikaavievä?

Samainen korjaamo sai vesipumpun vaihtoon aikaa kulumaan n. 2,5 tuntia. Tuntitaksa kun ei ole sieltä halvimmasta päästä, joten ihmettelen moista asiaa. Onkohan tässä hieman rahastuksen makua? Itse olen tekniikasta tietämätön, joten kertoisitko mielipiteesi. Mielestäni joku kohtuus korjausajoissa olisi oltava laadun siitä kärsimättä.

Tapio Ketonen:

Pahus kun ei ole kotonakaan enää nurkissa tuon mallista Corollaa kuten reilu vuosi sitten, joten en pääse tutkimaan ohjausvaihteen rakennetta. Mutta kyllä se aika iso työ on. Ohjausvaihde eli hammastanko pitänee ensiksi irrottaa, sitten se on vielä purettava, vaihdettava tiiviste ja asennettava takaisin.

Aikanaan Kestotestissä olleeseen B-mallin Opel Vectraan vaihdettiin vuodon takia koko hammastanko, ja se työ oli suunnilleen samaa luokkaa, taisi mennä vielä enemmänkin aikaa. Moottori oli ensiksi ripustettava kannatteille yläpuolelta, sitten laskettiin etupään apurunko alas ja vasta sitten päästiin käsiksi itse ohjausvaihteeseen.

Vesipumpun vaihtaminen Corollaan ei sekään ole kovin helppo ja nopea toimenpide. Tilaa ei ole liiaksi. Itse en pystyisi vaihtamaan vesipumppua Corollaan kolmessakaan tunnissa.

Valitettavasti korjausaikoihin ei juuri kiinnitetä huomiota autoa suunniteltaessa. Asiasta ei välitetä, koska korjaukset ovat nykyisin harvinaisia. Ja asiakashan maksaa paitsi auton hinnan myös korjaukset.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.