Kysymys:

Luin jälleen kerran juttunne "tuonti-tähdestä", eli MB 250 diesilistä. Mieltäni jäi askartamaan kyseinen tärinä, mikä Mersua vaivasi.

Asia on niin, että omaani vaivaa samankaltainen "ominaisvika". Autoni on 300 CE 24V, ja varustettu automaattivaihteistolla. Kiinnostavaa olisi tietää millainen tärinä omassa autossanne oli kyseessä, ja mitä muita vinkkejä ja ehdotuksia mahdollisesta viasta saitte muilta Mersu-miehiltä. Olen vaihdatuttanut kardaanin molemmissa päissä olevat pyöreät kumiset värinän vaimentimet ja keskikannatin laakerin sekä toisen puolen koneen kannatintyynyn. Vaan tutina senkuin jatkuu...

Kardaani on painotettu ja konstit alkavat loppua kesken ja tutina viedä voiton. Kardaanin kumien vaihdon jälkeen tutina hieman heltisi, vaan ei poistunut. Seuraavaksi varmaan pitänee alkaa tutkia takapään puslia, joita tuntuu olevan miljoona, jollei teiltä saa mitään vinkkiä mahdollisesta . Kiitos.

Tapio Ketonen:

Me vaihdoimme Mersuun vetopyörästön kannatinkumit, takapuolelle kaksi "häränsilmää" ja etupuolella olevan kannatinkumin. Lisäksi uusimme kardaanin keskiosan kannatinlaakerin kumeineen. Takaosassa ei ole värinänvaimenninta, vain kuminen nivelkappale joka oli kunnossa, mutta vaihdoimme edessä olleen värinänvaimentimen, jossa on ulkokehällä raskas metallikehä.

Koimme käytännössä, että Mersu on aika tarkka tuosta värinänvaimentimesta. Autossa ollut tarvikemallinen vaimennin oli ilmeisesti liian kova. Lienee niin, että tuo osa kannattaa ostaa alkuperäisenä. Ei liioin ole yhdentekevää, mihin malliin se on tarkoitettu.

On kyllä yllättävää, että bensakuutonen ravistelee, sen käynti kun on aika tasaista. Diesel on yleensä herkempi noille ravistuksille. Totesimme tuolloin, että Mersulla ei kannata ajaa turhan isolla vaihteella hitaasti, ravistus tuli remonttien jälkeenkin herkästi esiin. Kannattaisi ehkä vielä varmistaa, että vetoakselien nivelet sekä takapyörien laakerit ovat kunnossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.