Kysymys:

Merkkihuolto haluaa vaihtaa Audi 100/-92:n takajarrusatulan, koska se on jumissa ja työläs puhdistaa. Minulla on epäilys, että vaihtohalussa on ansaintapyrkimys (260 eur+työ). Kuinka usein nuo satulat tavallisesti tulee vaihtokuntoon ja kannattaako niitä mielestäsi puhdistella?

Onko mielestäsi 85 eur kohtuullinen hinta nelipyöräsuuntaukselle raidetangon pään vaihdon seurauksena?

Tapio Ketonen:

Ansaintapyrkimyshän hommassa tietenkin on, ei korjaamoa muuten perusteta. Arvelisin kuitenkin, että vaihtamisehdotukselle on hyvät perusteet.

Jos jarrusatula on jumissa, tällä ilmeisesti tarkoitetaan, että ko. satulaan kuuluva sylinteri on jumissa. Se taas antaa aika hyvän syyn epäillä, että sylinterissä on syöpymää, ja jumitus johtuu tästä. Kyllä noin vanhassa autossa jarrusatulat saattavat hyvinkin olla vaihtokunnossa, jos huolto on ollut huoletonta.

Jumittuminen johtuu yleensä siitä, että jarrunesteen vaihto on laiminlyöty. Syynä voi myös olla, että suojuskumit ovat rikkoutuneet ja sisään on päässyt kuraa ja vettä. Jos tällaista sylinteriä ryhdytään purkamaan ja sitten huomataankin, että sökö mikä sökö, purkamiseen käytetty aika on heitetty hukkaan. Korjaamoilla on asiasta yleensä aika hyvä kokemus.

Jarrusatulat kannattaa tietysti ilman muuta puhdistaa silloin tällöin. Aikanaan yli 20 vuotta sitten Mersun 15.000 km huoltoon kuului, että jarrupalat irrotettiin ja palat sekä jarrusatulan liukupinnat puhdistettiin, taidettiinpa vielä liukupinnat voidellakin. Mutta eihän noin tehdä enää, huoltohinnan pitää olla halpa, vaikka tulos ei olisikaan niin hyvä.

Olisi myös hyvä, jos jarrusylinterien männät aina silloin tällöin puristettaisiin täysin sisään ja pumpattaisiin jälleen ulos pari-kolme kertaa. Tämä myös vähentäisi mäntien jumitustaipumuksia. Mutta eipä tätäkään tehdä merkkikorjaamoilla eikä juuri muillakaan.

Oleellisen tärkeä asia olisi huolehtia jarrunesteen säännöllisestä vaihtamisesta. Neste imee itseensä kosteutta, joka sitten syövyttää jarrusylintereitä ja -mäntiä.

Hinta ei ole nelipyöräsuuntauksesta kohtuuton, mutta miksi se on autolle tehty? Raidetangon pään vaihto ei sitä edellytä, riittää kun tarkistetaan, että auraus on kohdallaan. Sinänsä on silloin tällöin terveellistä tarkastaa kaikki pyöräkulmat, näin varmistetaan, etteivät renkaat kulu virheellisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.