Kysymys:

Kerropa, mikäs vanhempikorisessa Saabissa "lopsahtelee" vetokaluston puolella? Ääni on todellakin juuri em. kaltainen. Se kuuluu aina painettaessa vähänkin kovemmin kaasua tai nostettaessa jalka kaasulta. Jossain on nyt väljää, eikö? Katsastusmies löysi "lievää, alkavaa väljyyttä" pallonivelestä. Tämäkö vikana? Ja toinen kysymys: Autosta jouduttiin ensiapuna ottamaan väkivalloin (=taltta vasara) pois etujarrulevyjen hiekka/pölysuoja (peltinen). Onko muuta virkaa, kuin estää tukkimasta jarrupaloja hiekalla ja jäällä. Uuden ajattelin kyllä laittaa, mutta kuten sanoin, tienpäällä olis ollu melkonen urakka purkaa puol autoo. Pelti irtos ajaessa ja lämmitti jarruja ja vannetta melko kovasti (äänestä nyt tietysti puhumattakaan). Pieksäessä jarrulevy vääntyi aavistuksen verran (ja käsi rakoilla parin tunnin takomisen jäljiltä). Haittaako ensin mainittu? Kiitos tosi hyvästä palstasta!

Tapio Ketonen:

Mikähän malli se "vanhempikorinen" Saab on? Jos kyseessä on 96, siinä lopsahtelun voi aiheuttaa vaihteiston sivuakselin liikkuminen päittäin. Ysikuutosen vaihteisto on tarkoitettu käytettäväksi vapaakytkimen kanssa, ja usein kävi niin, että kun vapaakytkin kului ja alkoi luiskahdella tyhjää, käyttäjät vain työnsivät moottorijarrutuksen mahdollistavan vivun kojelaudan alta kiinni ja jatkoivat ajoa tyytyväisenä. Moottorijarrutus kuitenkin rasitti vaihteiston laakerointia, jota ei ollut mitoitettu riittävästi kestämään kuormitusvaihteluita.

Jos nopeusmittarin neula heilahtaa, kun kaasua nostetaan tai lasketaan, vika johtuu juuri tästä. Mittari näet saa käyttönsä sivuakselin päästä.

Jos kyseessä on 99 tai 900, silloin lopsahtelu voisi johtua moottorin kumityynyjen löystymisestä.

Tuo lekahomma: tulee mieleen pari vanhaa remonttimiesten sanontaa. Ensinnäkin: Mitä isompi vika, sen isompi leka. Ja toiseksi: Kun järki vähenee, työkalut suurenee.
Kyllä juttu on niin, että lekalla tolskiminen ei kuulu auton korjaamismenetelmiin. Siinä saadaan yleensä aikaan paljon enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Vääntynyt jarrulevy aiheuttaa jarruihin vemputusta. Pahimmillaan levy saattaa olla murtunut, jolloin se voi rikkoutua hankalassa ja vaarallisessa paikassa.

Jarrulevyn suojakilven tarkoitus on suojata levyä roiskeilta, olivat ne sitten kuraa tai hiekkaa ja kiviä. Kyllähän tuossa jo tehtävää ja oikeutta olemassaoloon riittääkin.

Olen kyllä sitä mieltä, että olisi ehkä sittenkin ollut fiksumpaa ajaa se auto hieman syrjempään ja soittaa kaveri paikalle joko tuomaan työkaluja tai sitten kyyditsemään noutamaan niitä, ellei autoa voitu tai haluttu hinata tai muuten kuljettaa etupyörien pyörimättä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.