Kysymys:

Rengaspaineet neuvotaan mittaamaan aina kylmistä renkaista. Tarkoittaako tämä että myös talvella paineet mitataan pihassa seisoneen auton kylmistä (esim. -20 °C) renkaista ja tässä samassa kylmyydessä renkaisiin laitetaan sitten auto- ja/tai rengasvalmistajan suosittelema esim. 2.2 baria?

Asun itse paikassa, jossa ei ole huoltoasemaa ihan vieressä, eli joudun ajamaan aika pitkästi (ja lämmittämään samalla renkaat) päästäkseni huoltoaseman ilmanpainemittarille, joten tapaan hoitaa rengaspaineet pihassa omalla (hyvällä) mittarilla ja jalkapumpulla.

Tapio Ketonen:

Kyllähän ne paineet pitäisi mitata kylmistä renkaista. Ilmahan sen kuorman kantaa, ei tyhjä rengas. Käytännössä kovalla pakkasella auton ei tarvitse seistä kovinkaan pitkään, kun renkaat ovat jäähtyneet likimain alkuperäiseen lämpötilaansa.

Käsipumppu (tai yhtä hyvin jalkapumppukin) on tietenkin hyvä väline, se antaa hieman liikuntaakin. Mutta jos sellaista ei kuitenkaan satu olemaan ja haluaa silti olla yhtä tarkka kuin kysyjä, niin on olemassa toinenkin keino.

Ennen liikkeelle lähtöä mitataan rengaspaineet sillä omalla hyvällä mittarilla. Sitten ajetaan sinne huoltoasemalle ja mitataan taas paineet samalla mittarilla. Nyt nähdään, onko paine noussut. Jos kotona esimerkiksi todettiin, että renkaaseen pitäisi lisätä 0,3 baria, silloin huoltoasemalla voi lisätä painetta siitä mitatusta nuo samaiset 0,3 baria. Aivan tarkka tämäkään menetelmä ei tietysti ole, mutta virheellä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.