Kysymys:

Mikä voi olla vialla kun Toyota Corolla -84 dieselin matka-ajossa alkaa ratti nykiä hulluna ja sitten kuuluu melko äänekäs kolina auton etuosasta, ilmeisesti vasemmalta puolelta. Kun pysähtyy ja käyttää rattia linkussa kumpaankin suuntaan, se loppuu hetkeksi, mutta alkaa pian taas. Nykiminen loppuu kun käyttää vetoa pois.

Vasemmalle puolelle vaihdettiin laakeri ja nykiminen loppuikin pariksi sadaksi kilometriksi, mutta sitten se taas alkoi. Vetoniveliä ei ole vaihdettu, voiko vika olla niissä? Nykimistä esiintyi edelliselläkin omistajalla, mutta sen aiheuttajaa ei löytynyt.

Auton ostamisen jälkeen sillä on ajettu n. 14000 ja vasta nyt se alkoi vaivata. Nykiminen siis on todella häiritsevää, autoa ei voi ajaa kun ratti nykii niin paljon.

Tapio Ketonen:

Oireet viittaavat harvinaisen selvästi vetoniveliin. Kannattaa tutkia, missä kunnossa sisemmät vetonivelet ovat. Niissä on yleensä akselin päässä sakaramallinen kappale, sakaroiden päissä on neulalaakeroidut rullat. Jos nuo rullat ovat syöneet itselleen kolot vetopyörästöstä tulevien akselien päissä oleviin nivelkuppeihin, akselit eivät pääsekään etenkään tiukan vedätyksen aikana asettumaan oikeaan asentoon eli liikkumaan sisänivelten kuppeihin nähden vapaasti sisään ja ulos.

Halvempi korjaus vaivaan on nivelkuppien vaihtaminen puolelta toiselle, tämä auttaa pitkäksi aikaa, mutta kaikissa autoissa se ei välttämättä onnistu. Tällöin jäljelle jää ainoastaan nivelten sisäosien uusiminen, ja varaosat saattavat olla hyvässä hinnassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.