Kysymys:

LÄHETIN PALAUTE OSASTOLLENNE POSTIA JA KYSYISIN MITÄ MIELTÄ OLETTE SIITÄ. ASIA KOSKI MONDEON 10 TONNI KÄYTETYLLÄ ANNETTUJA HUOLTO OHJEITA..

Tapio Ketonen:

Joo, näin sen viestin sattumalta, mutta en ennättänyt vastata. Tarkkaan ottaen kyseessä eivät olleet varsinaiset huolto-ohjeet vaan kertomus siitä, miten me teimme itse. Juttu oli Tuulilasin huhtikuun numerossa. Muuten, näen kyllä normaalikokoisetkin kirjaimet, vaikka lukulasit ovatkin jo tarpeen!

Kerroit, että Mondeon vetoakseli pitää laittaa paikoilleen pyörän napaan erikoistyökalulla, joka varmistaa, että akseli varmasti tulee kunnolla kiinni eikä jää löysälle. Muuten laakeri hajoaa.

Etuvetoiset ovat maailman sivu olleet aika tarkkoja siitä, että vetoakselin kiinnitys tehdään oikein. Jo vuonna 1968 esitellyssä Fiat 128:ssa käytettiin etunavoissa laakereita, joissa oli yhtenäinen ulkokehä ja kaksiosainen sisäkehä. Vetoakselin ulkopää puristi sisäkehiä toisiaan vasten. Jos vetoakseli jätettiin löysälle, laakeri jäi väljäksi, ja lonksuminen lopettaa pian laakerin.

Erikoistyökalut ovat tietenkin käteviä, ja niiden avulla työ käy kätevämmin ja varmemmin. En suinkaan väheksy tai väitä niitä tarpeettomiksi. Valitettavasti kotiasentajien valikoimiin ne kuuluvat perin harvoin, ja työ pitää tehdä ilman niitä. Sama tilanne on monilla yleiskorjaamoilla. Teillä siellä merkkikorjaamoilla on tietenkin helpompi tilanne, koska erikoistyökalut pitää olla olemassa. Huolellisesti tehden vetoakselin kiinnittäminen napaan todennäköisesti kuitenkin onnistuu ilman niitä. Tarkkana toki pitää olla, ja kireys on syytä varmistaa vielä muutaman päivän ajon jälkeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.