Kysymys:

Olen jo lähes 20 vuotta ajanut 0-5 vuoden ikäisillä ylemmän ja alemman keskiluokan Opeleilla. Kaikki 7kpl, paitsi tämä nykyinen ovat uudesta lähtien kuluttaneet merkittävästi öljyä. Öljyä on siis joutunut koko lisäämään. Takuuasiana tätä EI ole pidetty.

Nyt 1.8 Vectra-B 2001 aj. n.72000 km ei kuluta öljyä ollenkaan! Olen vaihtanut öljyt 15.000km:n välein vaikka enemmänkinkin nykyisin saisi ajaa ja on useamman kerran mennyt niin että 15.000km:n jälkeen öljy on vielä ylämerkissä. Vettä ei ole kadonnut. Voiko olla näin, vai ovatko ooppelilla lopultakin oppineet tekemään lasipullontiiviitä moottoreita? Minun mielestäni liika kulutus aina viittaa väljyyteen jossain.

Tapio Ketonen:

Moottoreille ilmoitetaan aivan kuten joskus 30- tai 50-luvuilla normaaliksi öljynkulutukseksi esimerkiksi 0,5 l/1000 km, joskus jopa enemmänkin. Tänä päivänä nuo arvot ovat tolkuttomia. Huimimmillaan öljynvaihtoväli on jo 30.000 km, joten tuona aikana moottoriin pitäisi siis lisätä jopa 15 litraa öljyä! Tuo määrä on kolminkertainen koko öljymäärään nähden.

On normaalia, että aivan uutena moottori kuluttaa hieman öljyä. Sylinterien seinämissä olevien hoonausurien tehtävä on säilyttää hieman öljyä, jotta männänrenkaat saisivat voitelua. Käytössä nuo hoonausjäljet kuluvat matalammiksi, ja tällöin öljynkulutuskin vähenee. Aika monessa autossa käy näin.

Noinhan auton pitäisikin toimia, ettei öljyjä tarvitse lisäillä. Pieni kulutus toki on hyväksyttävää. Ihanne olisi, jos öljynvaihtovälin aikana öljytaso laskisi ylämerkistä alamerkkiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.